Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"ulovlige lån til kapitalejere"

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Mar 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

I 2009 købte min mand sammen med en anden en virksomhed og de fik oprettet:

1        fælles holdingselskab – 1 driftsregnskab som A/S – og hver et privat holdingselskab.

Oprettelsesomkostninger i forbindelse med det fælles holdingselskab (advokater + revisor i alt 39.641 kr.) modtager de faktura på i november 2010 og de bliver fysisk betalt i A/S og bliver regnskabsmæssigt overført til fælles holdingselskab via mellemregning.

I holdingselskabet bliver de optaget i balancen som ”andre tilgodehavende” hvor revisor laver påtegning på, at det er et udlån til selskabsdeltagere og i strid med selskabsloven § 210.

Renten af ”lånet” bliver indtægtsført hvert år og i 2012 bliver hele lånet udgiftsført som administrationsomkostninger med teksten ”hensat til tab på tilgodehavende hos selskabsdeltagere”

Hvert år er der tilført rente og i 2016 er beløbet 90.913 kr. noteret som udlån §210 i selskabsloven.

I 2013 blev min mand syg og efter et år blev han fyret som med-direktør i hans egen selskab og hans medejer driver herefter virksomheden videre.

Desværre udebliver resultaterne i virksomheden herefter og selskabet får henstand med tilbagebetaling af lånet hos selskabet de købte virksomheden af.

Selskabets revisor har fortalt min mand, at de kan få slettet lånet ved at han og hans medejer underskriver et dokument, hvor de er enige om at slette lånet.

Revisoren vil dog ikke slette lånet uden at den tidligere ejere (firmaets kreditor) acceptere dette.

Spørgsmål – Er omkostningerne behandlet rigtigt i 2010 (2009) ?

Skal den tidligere ejer spørges i forbindelse med sletning af lånene  og kan han nægte, at ejerne får slettet/eftergive de såkaldte ”ulovlige lån” ?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)