Det er opstået et tillægsspørgsmål i forbindelse med underskud. Min kone har deltaget en nogle opgaver i virksomheden i løbet af året og der er jo et fradrag for medarbejdende ægtefælle i rubrik 113. Men er det muligt at benytte i et år hvor der er underskud i virksomheden under VSO og dette er som tidligere oplyst dækket af det opsparede overskud?
Det er opstået et tillægsspørgsmål i forbindelse med underskud. Min kone har deltaget en nogle opgaver i virksomheden i løbet af året og der er jo et fradrag for medarbejdende ægtefælle i rubrik 113. Men er det muligt at benytte i et år hvor der er underskud i virksomheden under VSO og dette er som tidligere oplyst dækket af det opsparede overskud?
Vh Henrik G Lund
Ja, du kan benytte “medarbejdende ægtefælle“ i et underskudsår.
Nu kender jeg ikke til din VSO, så kan ikke sige om det er mest fordelagtigt at benytte mellemregningskontoen eller lade den indgå i hæverækkefølgen.
kah:
Der er som sådan ikke fradrag men du kan overføre en del af overskuddet til ægtefællen som så bliver beskattet af det, i dit tilfælde kan du ikke.
Hvorfor kan han ikke bruge “medarbejdende ægtefælle“?
"Beskatning af overskudsbeløb hos en medarbejdende ægtefælle efter reglerne i kildeskattelovens § 25 A, stk. 3-5, kan kun ske i det indkomstår, hvor overskuddet er indtjent."
SKATs Juridiske Vejledning, afsnit C.C.5.2.4.3
"Det betyder, at der ikke kan ske overførsel af hævet opsparet overskud til en medarbejdende ægtefælle."
I øvrigt er der efter loven også krav om, at ægtefællens arbejdsindsats i virksomheden skal være "betydelig".
I praksis kræves der en arbejdsindsats på 3-4 timer om dagen.
Mange tak for svar Henrik, det var en rigtig god vejledning !!
Skal dog lige forstå det helt praktisk, betyder det så også, at jeg selv skal hæve og indbetale underskuddet til skat (inden 1/7) fra min overskudskonto for at undgå ekstra renter/afgifter?
Lad os sige at du har et underskud på 500.000kr og renteudgifter i virksomheden på 50.000kr og du har sparet 100.000 kr op i virksomheden og du har lønindtægt på 750.000 kr så vil du taste underskud i 113, renteudgifter i 117, 100.000 kr i 151 og dermed vil restunderskudet 450.000kr blive modregnet i din personlige indkomst og du undgår dermed topskatten. Restunderskuddet er de 500000+50000 - de 100000 krsom du bliver tvangshævet. Håber det giver mere svar end forvirring :)