Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag ved indskud på iværksætterkonto

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har gennem en længere årrække investeret en del af min indkomst i værdipapirer. Jeg er nu interesseret i muligheden for at starte en iværksætterselskab hvis ENESTE aktiv vil være at investere mine egne penge.
1) Dog står det mig uklart hvordan indskuddet bliver beskattet. Er det korrekt at jeg kan indsætte op til 250.000 pr. år på en iværksætterkonto - og dermed kan trække disse FULDT fra i skat fra min personlige indkomst - dvs. at jeg skal betale skat af (min løn - 250.000)? Nogle websites angiver at hele indskuddet er fradragsberretiget, andre steder står at der er fradragsværdi på 52% - er det blot forskellige måder at skrive det samme på?
2) Såfremt ovenstående er korrekt, er det også korrekt at jeg til enhver tid kan konvertere selskabet til et ApS og udbetale midlerne som løn/overskud med normal beskatning? Eller forekommer der en anden beskatning på iværksætterselskaber?
3) For at en virksomhed kan handle med værdipapirer, skal erhverves et LEI-nummer. Er det korrekt at et sådant OG evt. øvrige udgifter i forbindelse med driften er fradragsberretiget?
Jeg er indforstået med at jeg skal arbejde mere end 50 timer pr måned i selskabet. Ligeledes er jeg naturligvis indforstået med at det vil være nødvendigt at få en revisor til bistå med at eksekvere ovenstående. Spørgsmålet er derfor udelukkende for at sikre at jeg har forstået det overordede regelsæt for iværksætterkonti.
På forhånd tak for hjælpen.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vover mig ud i den - men vent på andre

1 Fradragsværdine angivet som f.eks 52 (eller 51,6) er hvis du har topskat ved indbetalingen som jeg ser det = hvad du max kan spare skattemæssigt - ved ikke topskat er den naturligvis lavere (37?)

2 hvorfor stifte IVS hvis du har 250.000 kr  óg ikke ApS - omregistrering koster revisorerklæring som minimum - men med 250 t er jeg ikke med

Der sker en efterbeskatning af de indskudte midler som personlig indkomst, som jeg husker det med 1/10 om året i 10 år = skatten kommer bare senere og giver likvid fordel (og TROR jeg kan komme til bundskat hvis du ikke har topskat til den tid). Jeg kan ikke reglerne for det tilfælde selskabet lukkes år x inden efterbeskatning er sket?

Er du opmærksom på at ved investering i aktier mm i selskabsform, så sker der lagerbeskatning = hvert år af urealiseret stigning og  af realiseret gevinst med 22% selskabsskat, og inden du kan få pengene ud som udbytte (i IVS først når kap 50 t er opsparet) så betaler du 27% af det første og så 42% (efter den allerede betalte topskat = 41% skat af den lave grænse og ca 52% af den høje, frem for hvis du havde papirene privat og betalte 27/42% - vil du veksle 27/42 af gevinster til 42/56% for det vil jo være effekten i selskab frem for privat. (og tager du løn er det igen de 41% bundskat eller 56% topskat - frem for 27/42 af udbytte og gevinststigning

Nå vent på klogere vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Feb 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

1) Dvs. ved f.eks. topskat sparer jeg altså at betale 51,6% af de sidste 250.000?

2) Med et ApS kan jeg vel ikke indskyde penge "skattefrit" - der skal jeg først betale skat, derefter indskyde midlerne.

3) Så selvom jeg aldrig udbetaler udbytte fra selskabet (dvs. selskabet geninvesterer alle overskud), skal jeg stadig efterfølgende betale skat af midlerne?

Jeg er opmærksom på lagerbeskatning af værdipapirer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ja

2 iværksætterkontoen bruges vel til netop stiftelsen her - og kapitalen sættes så i f.eks. aktier mm- og så kommer beskatning i stedet over 10 år efter stiftelsen personlig til mellem 37 og samme topskatteT afhængigt af din indtægt da

3 22% selskabsskat af alt overskud - lagerskat og udbytter osv-  og det kan du så geninvestere som du vil, men stadig kun får ud til samlet 42/56% frem for privat 27/42%

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spørgsmålet er om indskud på iværksætterkontoen overhovedet kan bruges en forretning af denne type.......

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)