Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Videnstab i virksomheder

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg er på udkig efter noget inspirerende viden omkring videnstab/deling i virksomheder. Måske nogle der selv har erfaret noget?

Jeg arbejder på nuværende tidspunkt i en virksomhed som har meget høj udskiftning af medarbejdere og jeg vil gerne vide mere om videnstab/deling, konsekvenser osv.

Det kunne bl.a. handle om;

- Hvordan transformere man passiv viden hos medarbejdere der udskiftes?

- Hvordan sikrer organisationen overlevering af viden og erfaring?

- Hvordan/hvorfor påvirker videntabet virksomheden og hvad kan det have af konsekvenser?

- Kan man overhovedet undgå videnstab i virksomheder?

Venlig hilsen

Frederik

Fra Hillerød
Tilmeldt 17. Aug 14
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fredrik

Der kan jeg måske hjælpe, videnstab kan aldrig helt undgås, men kan kraftigt begrænses. 

Et CRM system ville kunde hjælpe langt. 

Du er velkommen til at slå på tråden. 

Hilsen

Lars Ryberg

Lars Ryberg

Med www.videotool.dk Cloud sikrer vi dig at dit videoindhold kommer ud til dit publikum med succes

Tilmeldt 30. Oct 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Tak for det :-)

Når du nævner CRM system, tænker du så på en slags database/arkiv til at opbevare medarbejderens tidligere arbejdsopgaver, informationer osv?

Ved du tilfældigvis om der er noget teoretisk på skrift omkring emnet?

Fra Hillerød
Tilmeldt 17. Aug 14
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik

om der er noget på skrift, det er der, det kommer nok lidt an på hvad det mere specifikt er du er ude efter. 

Men ja CRM samler op på hvad og hvordan eks sælgeren agere i hverdagen. 

Drejer det sig om sælgere, projekt folk eller noget helt andet.

Hilsen

Lars

du er velkommen til at fange mig på 70237029

Lars Ryberg

Med www.videotool.dk Cloud sikrer vi dig at dit videoindhold kommer ud til dit publikum med succes

Tilmeldt 30. Oct 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Det drejer sig som et projekt.

- Kan du kort forklare mig hvordan man ville kunne opbygge et CRM system? Hvad er specielt vigtigt når man har med projekter at gøre?

Venlig hilsen

Frederik

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

FrederikLauritsen1:
Jeg arbejder på nuværende tidspunkt i en virksomhed som har meget høj udskiftning af medarbejdere og jeg vil gerne vide mere om videnstab/deling, konsekvenser osv.

Mon ikke pågældende virksomhed har et større problem en videnstab ? Måske det var der man skulle sætte ind istedet.

Når først medarbejdere har bestemt sig for at skifte, er de ikke længere motiverede for at dele viden.

Fra Svendborg
Tilmeldt 10. Feb 18
Indlæg ialt: 11
Fra  Firmakonsulent Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik,

det er ikke altid at virksomheden/ledelsen/ejerene er klar over hvad deres største aktiv er i forhold til at levere produkter og services til kunderne. Det er her at forskellen kan gøres, virksomheden og ydelserne kan ikke leveres uden de rigtige og kompetente medarbejder (og systemer, produktionsapparat, IT, kapital etc) med virksomheden risikere at falde sammen som et korthus hvis ikke kompetencer og viden fastholdes. Det kan være de små uskrevne ting der forsvinder, kulturen lider og specielt sammenholdet falder bort så det er svært at levere og fejre som et team.

En af de ting som jeg har arbejdet med er systematisk afklaring af kompetencer og få nedskrevet som meget som muligt i Stand Operation Procedures, SOPére´. Det er taget fra LEAN værktøjerne. Ved rekruttering har jeg hele tiden set på gabet mellem de kompetencer vi har og hvor vi skal hen og set hvad der skulle fyldes ud.

Evt lave en matrix på en tavle så det bliver mere overskueligt for dels medarbejderen og ledelsen.

Men ikke mindst af alt- find ud af hvorfor disse medarbejdere skifter og hvad der skal til for at fastholde og udvikle- det er med til at sikre virksomheden fremover.

Hvis du skal bruge yderligere, så kontakt mig.

Se evt:  https://www.linkedin.com/in/claus-mogensen/

De bedste hilsner

OptimeringskonsulentenSmile

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)