|
Hej, jeg håber inderligt at i kan hjælpe mig, da jeg virkelig håber at jeg har misforstået noget. Her er et kort scenarium, som viser mit potentielle problem. Jeg sælger en tjeneste til en person i Tyskland, til en værdi af 100.000 DKK. Eftersom Tyskland er en del af EU, og virksomheden jeg arbejder for er moms-registreret, så skriver jeg reverse charge i min faktura, og trækker kun 100.000 kr hjem - da det er deres ansvar at betale moms i deres respektive momspligtige hjemland. Jeg har for at kunne levere dem tjenesten også hyret en professionel fra Sverige, til 50.000 DKK. Han sender ligeledes mig en faktura på 50.000 - som har indført reverse charge. Jeg sender ham de 50.000 kr. Nu står jeg altså tilbage med 50.000 - men jeg skal vel så til at betale moms på de 50.000 som jeg har betalt til Svenskeren? Dvs. jeg skal betale yderligere 12500 DKK til skattefar. Det er ikke nogen penge jeg har opkrævet nogle steder. Skal det bare ses som en ekstra udgift, eller hvordan? Eftersom at stort set ALLE mine kunder er fra andre EU-lande, og at jeg dermed næsten aldrig opkræver dansk moms. Hvad gør jeg i en sådan situation? Er det korrekt forstået at jeg altid skal betale 25% moms, af mine køb fra udlandet? For det virker jo som en rigtig dårlig forrretning for mig. Tusind tak for hjælpen! /Mads |
Nej det er misforstået Dine køb i udlandet foregår med reverse charge også = du skal indberette det men når du bruger købet til en momspligtig aktivitet (som f.eks. at sælge momspligtig ydelse med reverse charge til Tyskland)
Dit køb fra den momspligtige i sverige udløser derfor erhvervelsesmoms = 25% af summen som erhvervelses moms EU ydelser under salgsmoms OG helt samme tal under din købsmoms - som indberetning og så samlet køb i rubrik B som jeg lige husker det - Ingen udgift
vh john Hannover
Bliv gratis medlem