Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min første klient som freelance honorarmodtager: Hvordan gør jeg?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 28. Mar 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-brugere,

Jeg står i en situation, hvor min potentielt første klient har kontaktet mig via LinkedIn. Han er en privatperson, som godt kunne bruge min hjælp som freelance konsulent til et research projekt, som i alt vil tage mig ca. 150-200 timer at udføre. Vi har mødtes face-to-face for at tale om projektet, og vi har vurderet og besluttet, at vi har et match, og snart gerne vil fortsætte forhandlingerne.

Jeg er helt grøn i dette, og har fx aldrig prøvet at oprette CVR-nr, vælge virksomhedsform, eller fakturere kunder selv. Jeg kan derfor bruge al den inspiration og tips fra jer, som muligt. Al inspiration er velkommen til en ny og grøn honorarlønnet konsulent. Jeg tænker i hvert fald, at jeg er honorarlønnet, eftersom der ikke er et egentligt ansættelsesforhold, og jeg kan fx lave arbejdet i min fritid, da timerne og hele projektet kan brede sig ud over et par måneder.

De mere konkrete spørgsmål, som jeg sidder inde med er fx:

- Hvilken virksomhedsform bør jeg vælge, når jeg skal arbejde som freelance-konsulent og honorarmodtager til et projekt af ca. 150-200 timer? Fordele/ulemper?
(jeg tænker umiddelbart "privat ejet mindre virksomhed" PMV)

- Vi skal desuden også til at forhandle pris. Vil I anbefale, at jeg tager en fast timeløn eller et beløb for hele projektet?

- Hvordan bør jeg fakturere?
(hvilken software kan anbefales en lille freelance honorarmodtager?)

- Hvordan bør vi gøre ift betaling - fx månedlig aconto, engangsvederlag efter end arbejde, andet?
(jeg har engang hørt, at man kunne gøre det sådan, at en klient kunne overføre penge til en slags "mellem-konto", som man senere kunne overføre fra efter endt arbejde eller løbende, for netop at stille sikkerhed til, at der er afsat penge til mig)

- Er der nogle andre særlige regler, forhold (fx skattemæssigt) som jeg bør kende til, som helt ny i branchen som honorarmodtager?
(jeg ved, at jeg ikke skal moms-registrere mig, hvis jeg tjener under 50.000 kr./året)

Anden inspiration og links er meget velkommen.

God dag :)

Bedste hilsner

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55

Hvis under 50.000 kr på enhver 12 mdr periode i omsætning så PMV men du kunne som lige så godt så bare fakturere som CPR og når det er til en privat - jo selv lave regnskab og angive skat

Pris vil jeg ikke blande mig meget i - jeg ville tage mindst 200 kr i timen gange tidsforløbet og nok angive fast pris

faktura og regnskab: Dinero  husk at enten fjerne moms eller oprette konti uden moms

Penge - løbende for hver et eller andet tid - - en escrow/mellemregning vil koste en del - så lidt upfront og så rater

Omsætter 50.000 kr på 12 mdr er grænsen ikke tjener . og kommer man over kan man få moms af det hele. Du skal føre regnskab og angive dit overskud i udvidet selvangivelse

Meget mere om PMV og endnu mere om skat, moms osv i enkeltmands og I/S - regnskab osv for 55 kr i min bog Personlig virksomhed som e-bog (eller paperback) http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København S
Tilmeldt 28. Mar 17
Skrevet kl. 12:27

Hej John,

Tusind tak for dine gode svar.

Er der nogle fordele/ulemper ved at fakturere som CPR ift. CVR?

Jeg kunne godt være interesseret i din bog. Hvornår er din bog skrevet, og er den opdateret med de nyeste regler på området?

Bedste hilsner

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:39

ja den er opdateret - og har PMV fint med men mest nyttig hvis du kan forestille dig, at du vil være enkeltmands på et tidspunkt, og det vil langt flest PMV og så er den superlæsning fra start  - og næh der er som ikke nogen egentlige fordele ved det ene frem for det andet. Måske du i PMV kunne have lidt lettere ved at argumentere for straksafskrivning af visse udstyrsting, men omvendt er de anskaffet alene til opgave og ikke kan bruges til privat glæde og nytte, så kan du også trække dem fra som CPR
Uanset du fakturerer som CPR eller PMV så skal den der betaler dig indberette det til skat da du er uden moms

Hvis du mener du siden vil komme over 50.000 kr og gå fra PMV til CVR har du den fordel, at du får helt samme CVR nummer og bare kører videre i samme blot med moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København S
Tilmeldt 28. Mar 17
Skrevet kl. 23:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tusind tak for dine gode input John, og din bog lyder bestemt som noget, jeg godt kunne bruge.

God aften.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)