Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til projekt for førtidspensionister og andre socialeudsatte

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 28. May 14
Indlæg ialt: 242
Fra  VKMmedia Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en idé til et projekt, som skal hjælpe førtidspensionister og andre socialeudsatte, til at komme lidt tætter på arbejdsmarkedet eller kunne forsørge sig selv.

Nedenfor vil jeg gerne prøve at beskrive det så godt som jeg kan og hvorfor jeg gerne vil gøre dette og jeg håber at nogle som vil hjælpe mig med det.

 Om mig:

 Jeg er selv førtidspensionist med skizofreni og lidt socialangst. Både før og efter jeg blev syg, har jeg prøvet alt muligt arbejde, så som butiksmedarbejder, lagermedarbejder, kontoransat, sælger. Jeg har endda selv været selvstændig indenfor e-handel et par gange. med og uden succes.  

 Hvorfor:

Jeg ved at de fleste førtidspensionister, som enligt gerne vil lave noget og måske på et tidspunkt gerne vil tilbage på arbejdsmarkedet. Men mange har ikke uddannelserne eller ved ikke hvordan man kommer derhen, med de problemer vi har. Jeg synes derfor tit at ”vi” bliver glemt i ”systemet” da vi ikke har nogle uddannelse. Men mange af os, blev jo nødt til at droppe ud af uddannelsen pga. vores problemer. Og når man så gerne vil prøve at komme tilbage, bliver vi så prøver at komme tilbage på en uddannelse, kan vi ikke pga. vores pension.

Jeg har også alt gerne ville hjælpe ”folk som mig” til at undgå at udnyttet eller bare sat til at tælle skruer eller andet lidt ligegyldige arbejde. Bare så virksomheder kan reklamere med en god social profil. Længere ned vil jeg gerne komme med et personligt eksempel

Hvis man som førtidspensionist gerne ville ud og arbejde lidt, skal det helst gå igennem noget som hedder Ekstern beskæftigelse, som er en del af ens lokale kommune. Og desværre er mange af de jobs jeg personligt er blevet tilbud at tælle skrue eller lignede.

Jeg ved også at der sidder mange førtidspensionister med rigtig gode IT-kompetencer og interesser, med kan ikke bruge dem, da de fleste virksomheder ikke vil ansætte folk dem og mig, med det problemer hvis har.

Så hvad kommunen ikke vil hjælpe os med, bliver vi jo nødt til at gøre selv. Det er også derfor at jeg vil lave dette projekt.

 

Mit Eksempel:

Jeg arbejdet på et tidspunkt hos et firma, som solgte nogle bestemte varer og leveret og opsatte dem selv. Mit arbejde var som chauffør og montør. Mit job bestod i at finde varerne på lageret, læsse dem i varevognen, køre ud og aflevere og opsætte dem.

Min løn var delt mellem firmaet og Ekstern beskæftigelse. Fra Ekstern beskæftigelse fik jeg 15 kr. i timen, hvilket er noget som er fastlagt. Firmaet kunne selv bestemme hvor meget de vil give, men dog minimum 15 kr. i timen. Så jeg fik 15 kr. i timen fra firmaet. Så alt i alt 30 kr. i timen. Alle 3 chauffør i firmaet var ansat på denne måde.

Ejeren af firmaet nævnte meget tit hvor glad han var, for at firmaet stort set altid havde en af de bedst indtjeninger i branchen. På grund af at han tilbyder sine kunder leveringen og opsætningen gratis

En levering, som normalt tager 1-1,5 timer og at udføre, hvor der som regel minimum skulle være 2 montør med.

Andre firmaer skal have omkring 500-800 kr. for at gøre den samme ting.

Jeg ved ikke hvor meget en chauffør og montør skal have i timen andre steder, men jeg tror helt ærligt ikke at de gør det for 30 kr. i timen. Og uden at jeg kan huske det, så tror jeg at jeg fik nogenlunde den samme løn, da jeg gik med aviser som 13-årige.

Andre eksempler:

Manden fra Congo:

På mit tidligere arbejde, som chauffør & montør.  Mødte jeg på et tidspunkt en person fra Congo i Afrika, som havde mistet den ene arm i krigen dernede. Han var derfor førtidspensionist og sad enligt bare derhjemme og lavet ingenting, og surfede enligt bare rundt for at få tiden til at gå. Han ville enligt gerne ud at lave noget, men på grund af hans begrænsninger, var er det rigtigt svært at finde noget.

Jeg fortalte ham om min idé og han kunne enligt godt se sig selv gøre eller lærer nogle af de ting, som jeg nævnte. Men kunne da også godt se at han ikke ville kunne det hele.

Derfor forklaret jeg ham, at jeg nok skulle lærer ham hvordan man opsætter de grundlæggende til på en webshop. Hvis han så på et tidspunkt kunne tænke sig at prøve at lærer noget mere, som vil jeg da også gerne prøve at lærer ham det.

Men som jeg også forklaret ham, så behøver man ikke at kunne det hele. Nogle supergode til grafik, så som designs til bl.a. logoer, men kan ikke finde ud af at skrive koder eller sætte en hjemmeside op.

En Gammel veninde

Jeg har en gammel veninde, som også er førtidspensionist pga. nogle psykiske problemer. Hun er supergode til at tegne og male, både på papir og på en computer, og bruger meget tid på det. Men igen er problemet, at det der ikke er nogle som vil ansætte hende, da hun ikke altid er stabil med at møde ind på arbejde.

Så hvorfor ikke finde nogle designopgaver til hende eller andre som hende, som hun kunne lave.

 Jeg ved også godt at vi ikke kan arbejde 35 timer om ugen, og ikke skal have fuld løn, men hvis der en som f.eks. kan lave 1 logo om ugen og få lidt for det, hvorfor skal man så ikke hjælpe den person?

Derfor:

Der for vil jeg gerne lave en platform og en hjemmeside/webshop.

På platformen skal man kunne oprette sig som bruger og takke ja til de opgaver eller kursuser, som man har lyst til.

På hjemmesiden/webshoppen skal kunne købe nogle af de ydelser vi kan tilbyde. Det kan f.eks. være design af logo, opsætning af webshop, jingle til reklamespot og meget mere.

Hvad har jeg brug for:

Jeg har brug for at finde ud af om der er nogle fonde man kan søge. Nogle personer og virksomheder, som kunne tænke sig at hjælpe mig med at gøre dette til virkelighed.

 

Hvis der er nogle spørgsmål vil jeg da meget gerne prøve at besvare dem

 

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)