Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af rejseomkostninger

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Oct 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan plejer man at bogføre udgifter iforbindelse med rejse ? holder man det hele samlet (altså både udgifter til mad, flybillet og hotel ophold) dvs. at jeg bogfører det hele på en konto "rejseudgifter" ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

det ville jeg klart gøre - hvis de alle er uden moms eller med moms - og måske ellers have to konti for med og uden men ofte er de jo alle uden moms og går fint på EN konto - Bare sørg for god dokumentation - skriv hvorfor der rejses og med hvem der spiser og fra til på taxi osv da kontrollen med selvstændige  der kontrollerer sig selv - er omhyggelig

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 01:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 9. Oct 17
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:

Jeg vil ikke samle det på en konto. Det momsmæssige fradrag er/kan være forskelligt på bl.a. mad og hotelophold.

https://www2.deloitte.com/dk/da/pages/tax/articles/Hotelophold-momsen-er-fuldt-fradragsberettiget.html

Det kan det - som jeg også svarede  men f.eks ved udlandsrejser er alt jo generelt uden moms og så er det jo naturligt at have alt fra fly til mad til hotel på en konto synes jeg

dansk ville jeg også nok have i to - selvom man jo ofte bare kan undertrykke moms hvis man bruger en konto med moms på, men der synes jeg også to er naturligt

Når JEG bruger en og samme konto det - så er det ofte fordi jeg helt enkelt samler rejsebilag for korte rejser - fly - hotel - mad - taxi sammen til et bilag. Lægger alle bilag under samme nr i skyen sammen men udtog fra bank over præcis samme periode (normalt master der tydeligere har beskrivelse af hver) - eller hæfter fysisk sammen og sætter bag på udtog fra bank-mastercard der viser præcis de sammen, og så bogfører jeg det som ET bilag - REJSE og det gør jeg så kun, hvis alle f.eks er uden moms.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

nikokj:

Jeg vil ikke samle det på en konto. Det momsmæssige fradrag er/kan være forskelligt på bl.a. mad og hotelophold.

https://www2.deloitte.com/dk/da/pages/tax/articles/Hotelophold-momsen-er-fuldt-fradragsberettiget.html

Det kan det - som jeg også svarede  men f.eks ved udlandsrejser er alt jo generelt uden moms og så er det jo naturligt at have alt fra fly til mad til hotel på en konto synes jeg

dansk ville jeg også nok have i to - selvom man jo ofte bare kan undertrykke moms hvis man bruger en konto med moms på, men der synes jeg også to er naturligt

Når JEG bruger en og samme konto det - så er det ofte fordi jeg helt enkelt samler rejsebilag for korte rejser - fly - hotel - mad - taxi sammen til et bilag. Lægger alle bilag under samme nr i skyen sammen men udtog fra bank over præcis samme periode (normalt master der tydeligere har beskrivelse af hver) - eller hæfter fysisk sammen og sætter bag på udtog fra bank-mastercard der viser præcis de sammen, og så bogfører jeg det som ET bilag - REJSE og det gør jeg så kun, hvis alle f.eks er uden moms.

vh John Hannover

Det kan man også sagtens gøre på den måde. Det vigtige er blot at man tænker over om hvordan både moms og skattefradraget er. Hvis det modsar dit tilfælde ikke alt er unden moms og man begynder at ændre momskoden for enkelte posteringer på en forud defineret momskonto, så kan det hurtigt blive mere besværligt når der skal laves en momssandsynliggørelse senere. Eller når man skal lave en skatteberegning, hvis den skattemæssige fradragsret ikke er den samme for alle posteringer på kontoen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:
man begynder at ændre momskoden for enkelte posteringer på en forud defineret momskonto, så kan det hurtigt blive mere besværligt når der skal laves en momssandsynliggørelse senere

enig -deler også i to hvis det er hver sin moms - rent udland uden moms - alt på en konto og ofte ET bilag som samler alle kvitto sat sammen med evt notat om årsager osv

vh John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)