Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskellen på freelance og lønmodtager?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Sep 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har muligvis mulighed for at få tilbudt noget freelance arbejde og er i den forbindelse i tvivl om nogle ting.

Jeg skal udføre arbejdet hos virksomheden og der vil blive lavet en kontrakt på et minimums antal timer pr. uge og en minimums tidsperiode.

Som jeg har googlet mig frem til så bliver det betragtet som en freelance lønmodtager model.

Jeg læser så også at man så ikke skal lave faktura til virksomheden, men at den udbetaler honoraret og skal sørge for indbetaling til Skat, feriepenge, pension mm. - men hvori ligger så forskellen fra et almindeligt lønmodtager arbejde?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:59

Kort skattemæssigt- Freelance - honorar-de indberetter - du betaler skatten - normalt ikke ATP og feriepenge  Lønmodtager, ATP, feriepenge de indberetter og tilbageholder skat

Ellers er forskellen arbejdets karakter - se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Du kan evt frygte de vil kræve du opretter virksomhed med moms og fakturerer dem - hvilket i så fald bør gøres i personlig virksomhed og ikke i selskabsform og her skal du undlade at tage kørselsgodtgørelse som fradrag hvis skat mener det er lønmodtager som skal bruge befordringsfradrag og være forsigtig med fradrag i det hele taget hvis du faktisk er lønmodtager

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Sep 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:16

Ja, det er også det jeg er kommet frem til - men har bare svært ved at se hvilken fordel der er for "arbejdsgiveren" hvis det alligevel betragtes som et lønmodtager forhold med de samme forpligtelser.
Er det mon bare fordi de ikke har sat sig ordentlig ind i tingene?
Jeg søgte nemlig et almindeligt job hvor de så kun ville ansætte som freelance.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:52

Danielle:
Er det mon bare fordi de ikke har sat sig ordentlig ind i tingene?
oftest jo - andre gange ud fra - går den så går den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)