Hvis dit køb af kaffe og energidrik er sket på din færd ude i det danske land med erhvervsmæssigt formål, så vil du kunne fradrage 25% af momsbeløbet i dit momsregnskab. Det er dog en forudsætning, at udgiften er afholdt "strengt erhvervsmæssigt", altså må dit ærinde ikke have privat karakter.
Køber du derimod en pose kaffe og en flaske vin som en gave til en kunde, så har du ikke fradrag for momsen, da dette går under en repræsentationsudgift.
Jo det kan du godt. Mad og drikke serveret i virksomhedens egne lokaler, og i forbindelse med faglige møder med erhvervsmæssigt indhold, herunder bl.a. kundemøder, interne møder, direktionsmøder afdelingsmøder o.lign., giver fuld fradrag for moms.
Der vil som udgangspunkt også kunne fradrages 25% af momsbeløbet ved bespisning i en kantine, som drives af tredjemand. Dog ikke ved daglig eller hyppig bespisning.
Så er der noget jeg har misforstået. Synes engang at John Hannover forklarede det anderledes, og han er trods alt den klogeste mand jeg "kender" på det område.
Så er der noget jeg har misforstået. Synes engang at John Hannover forklarede det anderledes, og han er trods alt den klogeste mand jeg "kender" på det område.
nej - du taler vel om mad og drikke (eller kaffe energidrik) til dig selv som ejer - og det er klart nej - uanset enkeltmands eller ApS
Har du ansatte kan du byde kaffe og vand med kvart momsfradrag kun - og så fuldt fradrag for resten men ikke til dig selv som ene ejer
Du kan som eneejer under rejse eller - midlertidig arbejdsplads købe nødvendig mad når du ikke kan forventes at have madpakke med, men du kan ikke betaler noget som helst fortæring eller drikke på arbejdspladsen til dig selv som ejer
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER