Jeg har haft en PMV siden 1. september, og jeg kan nu godt se at jeg tjener over de 50.000kr, så vil gerne skifte over til Enkeltmands eller IVS, er dog i tvivl om hvilket jeg skal vælge.
Men hvad med moms for de sidste 5 måneder? Fordi jeg har haft PMV, så skal jeg ikke betale moms af det jeg har tjent eller skal jeg stadig betale moms af det jeg har tjent siden starten og til jeg er blevet momspligtig(i dag)?
Lige et spørgsmål til: Hvis jeg har en enkeltmands virksomhed, samtidig med jeg har et fuldtidsjob ved siden af, mister jeg så min fradrag fra min faste arbejde, og derefter modregne skat til årsopgørelsen eller kan undgå dette?
Hvis du har tjent så meget at du burde have indset at du ville komme over 50000 på 12 måneder kan du godt risikere det ja. Man kan ikke bare køre momsfrit indtil grænsen og så registrere sig. Ved ikke om det vil ændre på situationen at stifte Ivs i stedet og dermed undgå at du nogensinde kommer over 50000 privat?
du kan risikere moms og bod af alt hvis ikke du registrerer moms når det er åbenlyst du vil komme over 50 t - derfor se at få det gjort. Du kan ikke bare stifte IVS uden at risikere skat af goodwill og aktiver - så hvis ikke du vil køre enkeltmands med moms, bør du kontakte revisor for råd
Der er ingen som helst forskel på skat mellem nu PMV og enkeltmands- du skal i begge tilfælde føre regnskab og angive overskud til skat og dit fradrag samlet - overskud og løn bliver hverken større eller mindre så du mister intet Overvej at sætte dig meget bedre ind i PMV og enkeltmands, moms, skat og meget andet for blot 55 kr i ebog - eller paperback http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg tænker i forhold til jeg nu har fradrag hver måned, mister jeg så fradrag pr måned og skat afregner slut på året? Jeg tænker om det ikke er muligt at jeg beholder mit fradrag fra min nuværende job også afregner med skat til årsopgørelsen? Jeg har nemlig fået at vide at jeg nu mister den personlige fradrag fra mit nuværende job og skat vil afregne til sidst, men er det muligt at forhindre dette?
Og hvordan afregnes goodwill? hvem vurderer det?
Problemet med at jeg ikke fik ændret til enkeltmands er, at jeg tilbage for et par måneder siden forsøgte dette inde på virk.dk og jeg i min gode tro troede at det var ændret, indtil jeg gik ind og søgte på mit CVR nummer og fandt ud af jeg stadig havde en PMV og ikke enkeltmands.
ja du mister dit fradrag fra jobbet da skatten fra overskud trækkes via jobbet - men samlet bliver det samme fradrag. du kan ikke vælge - og skal jo forskudsregistrere som bedst muligt
Goodwill har en række ret komplicerede skattekriterier men tanken er, at evt værdi du har opbygget til noget fremadrettet, ikke bare må foræres til et andet skatteobjekt = gå fra PMV til IVS der overtager udviklingen. Ikke noget man kan svare konkret på uden at kende meget til hvad det er det drejer sig om i langt flere detaljer og potentiale mm
Momsregister i alle fald - da det ellers kan blive dyrt og at du troede du havde osv - vil skat ikke tage for god vare
vh John hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER