Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt atypisk kontor - moms og skat...

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 07:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så synes jeg du skal følge lidt med i de aktuelle regler og EU lovgivningen. Du er omfattet af social sikring, ja, men kun hvis du forinden har udfyldt de korrekte blanketter. Der skal være medbragt en korrekt udfyldt A1 blanket. Alternativet er at du skal afregne social sikring i det EU land hvor du arbejder. Herunder er risikoen for medarbejderne ligeledes at de ikke er omfattet af dansk social sikring, falder udenfor arbejdsskadeloven og derved bl.a. Ikke er berettiget til erstatning ved udlykker med tab af erhvervsevne eller lignende. Yderligere vil blot 1 dag i udlandet medføre 1 års genoptjeningsperiode på ret til dagpenge !

Fra virk.dk:
Hvorfor skal man have en afgørelse om social sikring?
Man er som hovedregel omfattet af socialt sikring i det land, man udfører sit arbejde i.

En afgørelse om dansk social sikring fra Udbetaling Danmark er dokumentation for, at man er undtaget fra denne hovedregel, når man arbejder i et andet land end Danmark.

Det betyder, at man ikke skal betale sociale bidrag i andre lande end Danmark, og at man fortsat kan have ret til danske offentlige ydelser som fx sygesikring, familieydelser, dagpenge mv.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

Så synes jeg du skal følge lidt med i de aktuelle regler og EU lovgivningen. Du er omfattet af social sikring, ja, men kun hvis du forinden har udfyldt de korrekte blanketter. Der skal være medbragt en korrekt udfyldt A1 blanket. Alternativet er at du skal afregne social sikring i det EU land hvor du arbejder. Herunder er risikoen for medarbejderne ligeledes at de ikke er omfattet af dansk social sikring, falder udenfor arbejdsskadeloven og derved bl.a. Ikke er berettiget til erstatning ved udlykker med tab af erhvervsevne eller lignende. Yderligere vil blot 1 dag i udlandet medføre 1 års genoptjeningsperiode på ret til dagpenge !

Fra virk.dk:
Hvorfor skal man have en afgørelse om social sikring?
Man er som hovedregel omfattet af socialt sikring i det land, man udfører sit arbejde i.

En afgørelse om dansk social sikring fra Udbetaling Danmark er dokumentation for, at man er undtaget fra denne hovedregel, når man arbejder i et andet land end Danmark.

Det betyder, at man ikke skal betale sociale bidrag i andre lande end Danmark, og at man fortsat kan have ret til danske offentlige ydelser som fx sygesikring, familieydelser, dagpenge mv.

Så er vi jo enige. Synes blot at din skrivemåde og behov for at citere et af mine indlæg om 180 dage reglen indikerede at du mente det altid skulle afregnes i udlandet. Det er forholdsvist nemt at få den krævet dokumentation fra udbetaling Danmark, så det er der mange der gør gavn af.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Om der er mange der har gavn af det ved jeg nu ikke. Min erfaring er at det er et område meget få reelt kender til og får indhentet den nødvendige dokumentation for( A1 blanketten). Folk bliver nærmest blanke i øjnene når man nævner social sikring og det virker da også op ad bakke man skal indhente en sådan hver gang man skal til forretningmøde i Sverige eller lignende.

Min personlige holdning er da også at det er noget af det værste EU bureaukrati længe set... Når man nu netop er sikret i DK via sin løn mv. Risikoen som jeg ser den er markant større for arbejdstager end -giver.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak, det er super svar som jeg virkelig kan bruge. Det lyder til at jeg næsten ikke kan trække noget fra, men alligevel dejligt med et svar som jeg kan forstå og kan bruge. Værdsætter det meget :)

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)