Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad mon med momsen når der bliver fri tlf i 2020?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel til at forudse, at næsten alle ansatte vil kræve fri telefon, når man dermed kan lave ca 3000 kr af sin løn om til skattefri løn. Alle selvstændige vil givet også nappe den
Det vil formentlig være ganske stort samlet skatteprovenu, og det vil sikkert også i mange firmaer betyde et lønpres, da mange nok forventer den som standard stille og roligt - og ikke går ned i løn som tak.

Hvad mon med momsen. Her er reglen jo ret klar, at man ikke må trække moms fra fra en privat andvendt sag. For mange ville det sikkert være OK med halv moms ud fra skat accepterer 50/50 deling - men bliver det rent løngode - hvor mange måske ikke har firmabehovet, så må det vel betyde, at firmaerne ikke må trække momsen fra for fri telefon - og for selvstændige må der vel stadigt skulle ske deling af moms i forhold til sandsynligt forbrug privat/firma?

Det er så både en omkostninger i forhold til firmaer med mange ansatte i mange fald, og så også en vis administrativ byrde at administrere, om man trækker kvart, halv, hel moms osv

nå bare en tanke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Udgangspunktet for at anvende 50/50 er en vurdering af fordelingen mellem erhverv og privat brug af telefonen. Næsten alle dem som beskattes af fri telefon nu er fordi det er et must i forhold til arbejde.

Jeg er sikker på at skat ikke vil godtage at der tages momsfradrag for telefoner, som ikke bruges erhvervsmæssigt. Så umildbart tænker jeg at skat vil kræve at man lave en vurdering i virksomhederne omkring i hvilken grad telefonerne anvendes erhvervsmæssigt samt ændre procenterne derefter. Ligeledes kan det tænkes at de heller ikke vil tillade fradrag i virksomhedernes skatteberegning for telefonerne hvis de ikke anvendes erhvervsmæssigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:
Jeg er sikker på at skat ikke vil godtage at der tages momsfradrag for telefoner, som ikke bruges erhvervsmæssigt. Så umildbart tænker jeg at skat vil kræve at man lave en vurdering i virksomhederne omkring i hvilken grad telefonerne anvendes erhvervsmæssigt samt ændre procenterne derefter
  helt enig - spørgsmålet er om lovgiverne har tænkt på det bøvl i hele deres begejstring for noget der kunne give skattefrihed også oppe i topskat :) 

nikokj:
Ligeledes kan det tænkes at de heller ikke vil tillade fradrag i virksomhedernes skatteberegning for telefonerne hvis de ikke anvendes erhvervsmæssigt.
  den del må man da næsten tænke er taget med ind. Ellers giver det hele jo endnu mere bøvl, for der vil da givet være mange ansatte (nok ikke så mange selvstændige) som vil forvente fri telefon uden skat- og hvis firmaet så skal bøvle med at sandsynliggøre andel firma/privat  for en stor gruppe ansatte som måske aldrig har haft en eneste firmasamtale, så bliver det da noget rod

Nå vi får se hvad praksis bliver - men tusind tak for svar

vh John H



6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Men det er også så typisk dansk at ligeså snart der er noget som skal gøres lempeligere, så skal det samtidig besværliggøres. 

Du kan prøve at tænke lidt over hvor meget besvær den aktiekonto, som vist også blev vedtaget kommer til at give. I stedet for burde de bare lette i beskatningen af kapitalindkomst og i stedet for fri telefon, så burde der lettest i skatteprocenterne for personlig indkomst. 

Selvom jeg har levet i flere år af at hjælpe folk med skat, regnskab mv., så har jeg den holdning at en flad skat vil gøre det hele nemmere for alle. Så behøver vi ikke en kæmpe skattemyndighed og et hav af danskere som skal betale for hjælp til selvangivelser. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

enig i det er gjort kompliceret og højere bund og også for kapskat var klogt sikkker. Ikke enig i flad skat uden topskat er klogt trods alt men hvem siger også vi skal være enige

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 01:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Topskatten kan man altid være uenig om. Men tænkte ligeså meget at der er ingen grund til at vi 100 forskellige ligningsmæssige fradrag samt specielle regler for alt muligt, heriblandt pensioner  mv.

I min optik bør der være to måder at opgøre ens personlige indkomst.

1) Den simple metode: Hvis du er almindelig lønmodtager, så er det at gange din lønindkomst med en skatteprocent, som fastsættes efter hvilket interval din løn er indenfor. Fjerne alle de ligningsmæssige fradrag. Kapitalindkomst beskattes også med en fast procent. 

2) Den udvidet: Selskabsmetoden så skal ens skatteforhold behandles ligesom et almindeligt kapitalselskab. Ikke alt det specielle med VSO eller KAO. Reglerne bør være præcis de samme som ved et kapitalselskab, forskellen er blot personlig hæftelse. Den løn man hiver ud skal behandles ens som metode 1. Det skal ikke være et krav at man har en virksomhed for at anvende metoden, den skal også kunne anvendes af almindelige lønmodtager, som ønsker at spare skat mod at investere pengene.

Det samme med pensioner. Enten hiver du dem ud privat i metoden 1 (og dermed betaler skat med det samme) eller også opsparer du i en personlig virksomhed ved at investere en del af dem i din løn i metoden 2.

Så simpelt burde det være. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

meget enig - klart det kan simplificeres - Vil bare gerne bevare to niveauer i en eller anden form (ikke nødvedigvis præcis de tal vi har nu - og gerne højere bund for ikke at ramme alm flid) Jeg har selv betalt topskat mere eller mindre hele livet og gør det stadigt - men kan godt se retfærdighed i de stærkeste skuldre osv - men nok som sagt ønske højere bund - men jeg kender da også alle argumenter om skadesvirkningen - som jeg bare tror er lidt overvurderet faktisk :) 

Vil også gerne bevare, at udbytteskat sammen med selskabsskat har sammenhæng til netop samlet ca 41 og 56% for at forhindre spekulation i udbytte frem for løn eller modsat

Kapitalskatter kan nok lettest simplificeres - himmel med visse investforeninger som lagerskat - og visse tilmed med de specielle rubrik 85+86+346 regler som jeg river mig i håret over.

En anden sag er at simplificering (væk med ligningsmæssige o.l ) jo rammer nogen i skiftet og skaber ballade men det er jo livet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 01:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har det lidt både og med topskatten.

Synes det er virkelig ærgerligt at det nuværende system ligger op til at en masse danskere fraflytter landet når de begynder at tjene virkelig gode penge. Man kan bare tag et kig på sportsudøvere som Caroline Wozniacki, Mikkel Kessler (da han var aktiv), Jakob Fuglsang og en lang række af golfspillere som væger at blive bosat i lande som Monaco udelukket pga. skatten. Når deres karriere slutter vender de fleste tilbage til Danmark. Det samme med rigmænd som flytter til Schweiz. Her bør man sætte sig spørgsmålet om det ikke er bedre for den danske skat at have en model hvor de vælger at blive i lande mod en billigere skat. 

Det som jeg synes er mest trist ved topskatten er at den straffer dem, som arbejder meget. Fra politisk side vil man gerne have at der skal arbejdes mere og i flere år, da der er stor efterspørgsel på arbejde samt er der pt. flere som forlader arbejdsmarkedet pga. pension end nye som kommer ind på det. Her synes jeg at det er forkert at dem som faktisk gerne vil arbejde 60-70 timer om ugen, i mange tilfælde bliver straffet for det ved at deres overarbejde gør at de ender i topskat. I forhold til den position vores samfund er i, så burde man faktisk belønnes for det. I princippet kunne man sikkert lave et system hvor beskatningen var baseret på timeløn eller lignende, men der vil blot være tusind af mennesker som fifler med time antallet for at spare skat. 

Ellers er det også meget den måde det bliver fremstillet i medierne hver gang at der bare sænkes en smule på skatterne med at de ”rige” tager penge fra de ”fattige”. Eller når sociale ydelser sættes ned, hvor folk brokker sig over at de får “mindre løn”. I min optik er det noget helt galt i opfattelsen af økonomi samt hvordan samfundet er opbygget. Når jeg ser på hvordan en helt masse mennesker nasse på vores system uden at være taknemmelig overfor de muligheder en helt masse andre giver dem, så er det demotiverende at betale skat i Danmark. Det samme med hvor ineffektiv og unødvendig stor den offentlige sektor er i Danmark. Derfor har jeg det lidt sådan at det ikke er skatteprocenten i sig selv, som er et problem for mig, men mere princippet om at støtte noget som jeg ikke synes om. Så vil jeg hellere betale en lavere skat og give provenuet ud som donationer, hvor pengene reelt gør en forskel. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)