Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS med én ejer - ophavsret

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

I langt de fleste tilfælde vil jeg anbefale et selskab fremfor en personlig virksomhed. Hvornår du stifter det er op til dig selv. Du kan i princippet stifte det allerede nu med langt rengskabsår, så du alligevel ikke skal tænke på regnskab mv., i lang tid.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Nielsen:

Jeg er endnu ikke sikker på om/hvornår jeg ville stifte selskab, eller om det ville være bedre at køre som personlig virksomhed. Har stadig ikke de store udgifter endnu og ingen indtægt for min "hobby".

Meningen er langt fra at holde  aftalen skjult for en køber/investor - det ville jo være en væsentlig oplysning som jeg holdt tilbage som jeg ville være personligt ansvarlig for, og i øvrigt være moralsk forkasteligt. I det tilfælde ville det være optimalt som jeg skrev ovenfor at aftalen bare kunne rives i stykker som om den aldrig havde eksisteret:) 

Det var mere i forhold til tilfældet at jeg måtte være nødt til at lukke selskabet.

det er ikke meget anderledes at du vil kræve at du som hovedejer har rettigheder til noget kode end til så meget andet Sådan kan man ikke i et selskab - der kan aftaler med hovedaktionær kun indgås på rene markedsvilkår = 3.parts aftaler og du kan ikke beskytte noget værdifuldt ved at aftale med dig selv som selskab at du som ejer - har retten - heller ikke ved lukning. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Betyder det så at man hvis man lukker firmaet kan sætte kildekoden til salg til højestbydende, og hvis der ikke er nogen der har løst til at byde - udover en selv - er markedsprisen 1 krone?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Nielsen:

Betyder det så at man hvis man lukker firmaet kan sætte kildekoden til salg til højestbydende, og hvis der ikke er nogen der har løst til at byde - udover en selv - er markedsprisen 1 krone?

ja det vil jeg mene man kan - nu taler du om at lukke - uden kreditorer der er nødlidende formentlig og der er der næppe nogen der overhovedet blander sig i kildekode. Det er kun hvis der er kreditorer - nogen der taber på din lukning, at der vil være ballade ved ikke at lade de ting som selskabet faktisk bygger på indgå i konkursen - eller som minimum være taget ud til fuld værdi ved konkurstiden
Ved ordnet lukning - uden kreditorer ser jeg ikke et problem - ved konkurs skal kurator sikre kreditorer og byder du mere for en ting end alle andre - så vil du normalt få den - kode eller aktiver uanset

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Nielsen:

Betyder det så at man hvis man lukker firmaet kan sætte kildekoden til salg til højestbydende, og hvis der ikke er nogen der har løst til at byde - udover en selv - er markedsprisen 1 krone?

Både og.. Kan være der er en som vil betale 10.000 kr. i dag fordi han vil starte et projekt med det samme. Om 3 uger kan det være at der er ingen som vil betale for det. Når der ikke er et reguleret marked for det, så kan du ikke altid bare fastsætte prisen. Derfor man typisk indregner aktiver til kostpris samt hvert år skal tage stilling til om kostprisen er højere end nettorealisationsværdien (markedsprisen), hvis den er skal der som udgangspunkt nedskrives.

Desuden hvis du indregner det til mere end 1 kr. og ikke har haft omkostninger forbundet med det, som retfærdiggører en højere pris, så kan du ende med at skulle betale personlig skat af avancen. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver ingen mening, at sidde og bruge sin fritid på at udvikle en kode, og derefter smide det ind i et IVS, hvor kapitalen er 1 kr + udgifter til oprettelsen. Det er direkte tåbeligt...

Hvis du laver koden i din fritid, kan du sagtens eje ophavsretten og derefter give selskabet en brugsret. Det er dog vigtigt, at dette sker via en skriftlig kontrakt imellem dig og selskabet, da det er to individuelle enheder, og blot for at der ikke opstår tvivl omkring rettighederne senere hen.

Så skal du lave sådan en konstruktion, er det vigtigt, at det er lavet korrekt fra start af, ellers kan det give problemer senere hen, evt hvis der kommer flere ejere eller selskabet går konkurs...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)