Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af virksomhedens "gæld" til ejer

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu spørger jeg sikkert dumt...

Sidder og skal have årsregnskabet færdig, men kan ikke se den post med hvad jeg har af udlæg for virksomheden?

Det er en nystartet virksomhed, og alle de udgifter til vareindkøb, hjemmeside osv. som virksomheden havde i opstarten er udlagt af mig.

Som jeg havde forstået det først skulle de bogføres på "mellemregning med ejer", men så fremgår "gælden" ikke, men værdien af varelager gør, og så har virksomheden overskud, men den skylder jo samtidig en masse penge til mig, så det ville jeg gerne have til at fremgå af regnskabet, da jeg ellers tænker det er misvisende? Så læste jeg en artikel om at man kunne sætte den under Kortfristede forpligtelser, men heller ikke her fremgår...

Så spørgsmål: Skal det ikke fremgå af regnskabet at virksomheden har den her ubetalte post?

Jeg bruger Billy regnskabssystem.

Vh

Thomas

Fra Brøndby Strand
Tilmeldt 19. Oct 15
Indlæg ialt: 28
Fra  TBRegnskab Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Hvis du bogfører det på mellemregningen, vil det fremgå, at virksomheden har en gældspost til dig - forudsat naturligvis, at du ikke har overført pengene til dig selv. Du kan godt have et overskud, selv om du har gæld. Hvis du har tjent flere penge end du har købt ind for, har du overskud. Om du så har lånt pengene eller ej er ligegyldigt. mvh Trine

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas.

Tror måske du blander det lidt sammen. Dit RESULTAT i virksomheden kan godt være et overskud - også selvom virksomheden har gæld. Driftsresultatet føres gennem virksomhedens RESULTATOPGØRELSE

I dette tilfælde har firmaet gæld til dig, og det skal rigtigt nok, bogføres under "mellemregning med ejer". Her vil det så fremgå på firmaets BALANCE under Passiver som en gældspost til ejeren. 

Mvh. Kasper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Gælden til dig har intet med virksomhedens resultat at gøre. Du kan hæve alt det du vil og sætte alt det du vil ind - det sker i status (mellemregning)

Det er helt korrekt også, at dit varelager er en værdi og ikke en udgift (det er varen først når den er solgt) Læs hvordan man beskattes i personlig virksomhed http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html   Og overvej stært at lade firmaet bruge 55 kr på e-bogen Personlig Virksomhed (eller paperback versionen) Så forstår du meget mere om dit problem - skat moms og rigtigt meget mere vigtigt for drift at personlig enkeltmands (samt PMV og I/S)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Feb 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Så at virksomheden skylder en masse penge, tæller ikke med som underskud

Tilmeldt 19. Feb 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det vil jeg ikke afvise, at jeg lige har fået blandet det sammen.

Det må være noget med varelageret, da jeg har brugt væsentlig flere penge end der er solgt for... 

Tilmeldt 19. Feb 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, den havde jeg så misset... Ville da mene at når virksomheden bruger flere penge end den har, så ville det påvirke resultatet...

Er der forskel på om det er mig som ejer der har lånt pengene til virksomheden, eller om det var en 3 part? 

Vil da lige se nærmere på din bog, men tror det er mere det indberetningsmæssige der driller lidt mere end forventet, er der guides til det også? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det gør en forskel om det er en 3 person som DU jo skylder pengene  - Ikke på resultatet dog - da det jo bare vil være - lån 10.000 kr penge i kassen - gæld 10.000 kr i status og ikke noget der påvirker resultatet overhovedet, med mindre du har renter at betale til denne 3 person. Eneste forskel er at du nu skylder dig selv og ikke en anden
Se på det som huslån - eller billån - du har jo ikke fradrag for gælden eller afdragene - kun for renten

Virksomheden bruger flere penge end den har er jo bare at den får gæld som så ligger som værdi i varelager: skat er alene på indtægter minus udgifter og varer er ikke en udgift når de ikke er solgt

vh john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

@Mr TK

Du skal læse om, og forstå, hvad en Balance er (i regnskab). En anden betegnelse for Balancen er ordet Status.

Man opgør Status når man starter sin virksomhed, og derefter hver gang en regnskabsperiode slutter, f.eks. 31/12 kl. 23:59.
Status(=Balance) er altså øjebliksbilledet opgjort primo og ultimo en regnskabsperiode.

Dernæst skal du læse om, og forstå, at resultatopgørelsen er specifikationen af én af forskellene mellem primo og ultimo, nemlig årets resultat. Resultatopgørelsen er således ikke et øjebliksbillede, men snarere en video af årets forløb helt fra 1/1 kl. 00:01 til 31/12 kl. 23:59.

Som John skriver så opgøres årets resultat som forskellen på årets indtægter og årets forbrug.
Hvis du f.eks. ved årets start ikke havde noget på lager af handelsvaren "X", i årets løb har købt 100 stk. af den og ved årets udgang stadig har 30 tilbage på lager, så er årets forbrug af denne vare 70 stk.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)