Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny her! Selvstændig virksomhed som billedkunstner. Kunst generelt Jeg vil super gerne høre alt hvad i ved om dette emne

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 10. Feb 18
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ny her. Jeg vil høre alt hvad i ved om at drive selvstændig virksomhed som billedkunstner, og kender i nogle der klarer sig rigtig godt med det, hvordan gør de. Jeg har gået på Kunstakademiet, men da jeg blev færdig, tænkte jeg ikke at jeg kunne leve af det og prøvede ikke engang sådan rigtigt. Jeg fik ufaglærte jobs i perioder deltid og nogle gang fuldtid og lavede det kunst jeg så kunne ved siden af. I dag tænker jeg at jeg havde en forkert tilgang før og nu vil gøre det helt anderledes. Det hele er en meget lang historie :)

Jeg har lige nu brug for alt det input i kan komme med, så har du et eller andet som ikke engang virker vigtigt bare kom med det alligevel. Og gerne fortæl hvad dit eget forhold er til kunst, går du og ser på udstillinger på museer og gallerier, eller tænker du aldrig på det. Har du købt kunst før, og hvorfor købte du?

Tak på forhånd, der kommer sikkert flere spørgsmål fra mig.

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 01:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at hvis du skal starte som kunstner, så skal du tjene penge på at sælge dine malerier. Der er flere som allerede gør dette uden at have et yderst velkendt navn. Du kan prøve at tjekke deres priser på malerier ud og det vil give dig en ide om hvor meget du skal sælge før det giver mening. 

Generelt som kunstner er det vigtigste dog ikke at tænke produktion, men at forsøge at skabe nogle malerier som er unikke. Mange kunstnere sælger malerier online. Enten via deres egen hjemmeside eller på auktionssider. Nogle har deres egen udstilling, men tror ikke det er lønsomt for de fleste. Derimod finder der en række af events hvor det kan være værd at få udstillet malerier.

Tilmeldt 10. Feb 18
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 01:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 10. Feb 18
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 01:26
Hvor mange stjerner giver du? :

eller svar mener jeg :)

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Godt nok kender jeg ikke meget til kunstner verdenen, men vil alligevel forsøge med et par input:

Hvis det er malerier og/eller skulpturer du gør dig i, så skal du jo finde en god salgskanal. Måske du kunne få lov til, at sætte et par kunstværker op i nogle specialforretninger på en form for kommissionsaftale el.lign. Du kunne måske lave en pop-up-shop i forskellige byer eller leje et lille hjørne i et stormagasin for at opnå eksponering af dit navn og dine produkter.

Desuden vil Instagram og Facebook også være oplagte for eksponering.

Måske det kunne være en ide, at leje din kunst ud? Altså lave et kunst-abonnement til virksomheder, cafeer, restauranter, frisører og lignende steder, hvor der kommer mange mennesker. Sådan lidt a la "Få opdateret din kunst hver måned eller hvert kvartal".

Håber du kan bruge mine tanker i dit videre forløb. God vind herfra.

Mvh. Kasper 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 10. Feb 18
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Mange tak for input :)

Tilmeldt 10. Feb 18
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej KasperH,

Mange tak for input Yes

Tilmeldt 10. Feb 18
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle jeres svar og input, det er sådan at jeg allerede er medlem af BKF, som er vores faglig organisation, men efter i nævnte det så kom jeg til at tænke på at jeg burde/ kan bruge bkf  mere målrettet, eller på en ny måde. Så det gavnet mere. Jeg har også udstillet  i Danmark og udlandet, på biennaler, museer, gallerier. Disse giver en gang imellem salg og andre gang ikke. Men mange af de ting I forslår har jeg ikke prøvet endnu, og jeg tænker at der er gode chancer for at noget af det kan fungere. Så jeg er rigtig glad for I har svaret på mit indlæg.

Jeg tænkte at I et forum som dette får jeg måske jeres perspektiv på kunst generelt, og får set på mine muligheder med nye øjne. Jeg synes det er utrolig svært område, kunst og salg, fordi kunst er ikke noget man umiddelbart har brug for som f.eks. mad og tøj, og selv indenfor luksusvarer er kunst og især samtidskunst nok en "vare" som man sjældent køber. På den anden side ville verden være utrolig kedelig og tom uden kunst.

Har i nogle oplevelser om kunst som i aldrig har glemt, og hvor i nærmest har følt at jeres liv ikke forbliver det samme mere?

Tilmeldt 11. Aug 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg kender og kender til nogle kunstnere, som har succes med at sælge deres kunst. Dog er de få ud af mange.

Som det er nævnt er det vigtigt, at du laver noget unikt for, at folk husker dig. Herefter så er det frem med de spidse albuer. Du skal ikke være bange for at sælge dig selv, og henvende dig til butikker, organisation o.l. for at få din kunst op.

Deltag i kunstmesser. Det koster selvfølgelig noget, men det giver mulighed for, at en masse forskellige mennesker kan se det du laver, og møde dig. Fordelen ved samtidskunst er jo, at man kan møde den, der har lavet det billede, man har hængende i stuen. 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)