Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af el, og varmeudgifter - virksomhed i privaten

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 9
Fra  Photo-Graphic Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg sidder og bakser med at bogføre de sidste detaljer på mit 2017 regnskab. Jeg mangler at få en klar beskrivelse af, hvordan jeg bogfører mine udgifter til varme og el i mit specialindrettede fotostudie. Det opfylder alle krav til at kunne få fradraget, men jeg mangler blot at få vished om, hvor og hvordan jeg bogfører udgiften, i Dinero.

Kan nogen hjælpe..?

/Dan

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender ikke Dinero. Men vi må antage at du opkræves aconto for alle dele i løbet af året, derfor skal bogføre dem i driften under andre eksterne omkostninger. Du har formentlig lige modtaget en årsafregning, hvor du regulerer den via andre eksterne omkostninger, således at det der er bogført i driften stemmer med dit reelle forbrug i kr. på årsopgørelsen.

Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 9
Fra  Photo-Graphic Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Sort snak for mig...Jeg modtager aconto korrekt. Men skal jeg bogføre alle mine udgifter til el og varme, for hele min privatbolig...?

Når det kommer til bogføring sidder mine hænder forkert...;-)

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt i orden.

Hvis jeg forstår det korrekt, så har du lavet et studio i din private bolig. Det du skal gøre er at lave en fordelingsnøgle af forbrugsudgifter mv. mellem din private bolig og dit erhverv. Denne fordeling kan være ens for både el, vand, varme, ejendomsskatter mv. eller den kan være individuelt for hver af dem, hvis du kan dokumentere. Jeg antager at du ikke har særskilte målere på dit studio, hvorved man ofte kan argumentere for at en fordelingsnøgle nogenlunde kan følge den kvadratmetermæssige fordeling. Her er et eksempel på hvordan du kan gøre det ved en kvadratmetermæssig fordeling:

Lad os antage at du har en bolig på 150 m2 og 50 m2 er indrettet til studio eller erhverv. 50 / 150 = 0,33 (dvs. 1/3). Hvis du mener at dette retfærdigvis kan repræsentere dit forbrug i ejendommen, så kan du anvende det som fordelingsnøgle på dine udgifter.

Lad os sige at du har fået opkrævet 4.000 kr. på strøm i 2017. De 4.000 kr. er opkrævet af 1.000 kr. aconto pr. kvartal. Hver gang du så modtager en acontoregning på 1.000 kr., så vil 333 kr. være erhvervsmæssig og 667 kr. være privat. Du har formentlig betalt dem alle private indtil videre, derfor skal du bogføre således:

Under Resultatopgørelsen: Andre eksterne omkostninger: El, vand og varme 333 kr. (debet)
Under Passiver: Mellemregningskonto til dig selv: 333 kr. (kredit)

I princippet betyder det at du har 333 kr. tilgode i dit selskab fordi du så har lagt ud for en udgift som er erhvervsmæssig.

Når du har gjort ovenstående for alle kvartaler, så bør der samlet stå ca. 333 x 4= 1.332 kr. under andre eksterne omkostninger. Her i 2018 når du modtager slutafregningen, så skal du tilpasse den således beløbet under andre eksterne omkostninger skal stemme til 1/3 del af dit samlet forbrug i 2017. Hvis du f.eks. så har brugt for 4.600 mod de 4.000 kr. som er opkrævet aconto, så skal du fordele 1/3 del af 600 kr. Dvs. bogføre 200 kr. på samme måde som nævnt ovenfor. Hvorved dit samlet forbrug i virksomheden vil være 1.532 kr. svarende til 1/3 del af 4.600. I princippet kan du gøre samme øvelse på el, vand, varme og ejendomsskat. Hvis du vælger ikke at tage ejendomsskat med kan du tage en markedsleje af studioet med i stedet, hvilket kan gøre dit fradrag endnu større. 

Håber det giver mening. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke har separat måler er det vanskeligt at sandsynliggøre . Jeg ville anvende statens tal for hvornår dit forbrug er så højt du har fradrag du se el med mere nede i linket 

http://skat.dk/skat.aspx?oid=2184691 

Venlig hilsen John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 9
Fra  Photo-Graphic Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver en smule mere mening. Jeg har helt styr på udregningen af beløbet. Det er hele bogføringsdelen der driller. 

I Dinero har jeg en mulighed for at vælge at oprette et finansbilag. Jeg tænker det er her du mener den skal oprettes...? Men hvilken konto skal udgiften bogføres på..?

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er et finansbilag. Det skal bogføres under andre eksterne omkostninger i resultatopgørelsen. (her bør der være en som hedder el, vand og varme) Det kan eventuelt være at du skal oprette en konto derinde selv, hvis det ikke er i Dinero i forvejen. Modposten er din mellemregning.

Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 9
Fra  Photo-Graphic Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. 

Jeg kan se at der på det link du henviser til, ikke tages højde for boliger med fjernvarme. Hvordan fastsættes et normaltforbrug der...?

/Dan

Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 9
Fra  Photo-Graphic Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm. Jeg kan ikke finde "eksterne omkostninger" i min resultatopgørelse. Hvilket kontonummer skal det oprettes under, hvis jeg selv skal oprette det...?

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Hvis du ikke har separat måler er det vanskeligt at sandsynliggøre . Jeg ville anvende statens tal for hvornår dit forbrug er så højt du har fradrag du se el med mere nede i linket 

http://skat.dk/skat.aspx?oid=2184691 

Venlig hilsen John hannover

Hej John. Du har ret i at det kan være svært at sandsynliggøre. Min erfaring som revisor med dialog med skat er at det i bund og grund handler om argumentation/dokumentation for hvordan du fastsætter den. Meget af det skat ligger op er vejledning til fastsættelsen, da de er bekendt med at der er flere som har udfordringen. Men hvis man som erhvervsdrivende kan argumentere for at den kan fastsættes på en anden måde, som giver et mere retvisende billede over forbruget, så kan man anvende den. Det er bare vigtigt at den samme metode anvendes kontinuerligt samt at fordelingen i sidste ende rammer et beløb som anses som værende det realistiske. 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)