Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nylig ansættelse i svensk firma (online freelancer): Lønmodtager eller CVR?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Feb 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 03:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. 
Jeg har for nyligt underskrevet en 8-12 timers kontrakt med et svensk firma, hvor jeg online skal lave redaktionelt arbejde såsom at skrive artikler, oversætte, rette stavefejl osv. 

Det er dog gået lidt i hårknude i forhold til lønmulighederne, og jeg har derfor brug for ekspertise - eller hjælp til hvor jeg kan finde dette. 

Det har hidtil være meningen, at det svenske firma ville registrere sig i Danmark, betale sociale afgifter og lønne mig gennem deres lønningssystem til min danske konto - men dette synes meget omkosteligt, og jeg har derfor fået nogle andre forslag fra dem - blandt andet Worksome.dk. 

Mine muligheder er altså nu: 

- At oprette mit eget firma: Da jeg nok tjener 50-60.000 om året ville jeg skulle momsregistreres, selvom visse af ydelserne efter sigende er momsfritaget. 
I dette tilfælde vil jeg vel miste min ret til Feriepenge på 12 % som ellers fremstår af min kontrakt. 

- At registrere mig via Worksome.dk, som vil koste firmaet 4 % i gebyr om måneden. Dog kan jeg kun bruge Worksome med CVR, og jeg kan derfor lige så godt oprette et firma som ovenfor. 

Hvad bør jeg gøre? Hvordan sikrer jeg bedst mine rettigheder og undgår at få fingrene i maskinen i forhold til regnskab, moms, skat osv. Det nemmeste ville jo klart være at blive registreret som almindelig CPR-lønmodtager - men da det er et svensk firma, forstår jeg godt, at det kan være besværligt. 

Har andre haft erfaring med lignende situation?

Fra Skanderborg
Tilmeldt 4. Apr 11
Indlæg ialt: 56
Fra  Sarah fra Vissuel Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis din eneste indsigelse mod at få registreret cvr er manglende feriepenge. Ja så ville jeg bare registrere og aftale med virksomhed at fordi aftalen så er inkl. feriepenge og at du skal sætte tid af til fakturering og selv betale sygedage osv så stiger deres kostpris med 30% 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)