Jeg står i en lidt underlig situation, og jeg håber der er nogle kloge hoveder herinde, som kan besvare mit spørgsmål.
Jeg har ikke et CVR nummer endnu, men har udført en opgave for en privatperson, hvilket jeg så skal have betaling for.
Personen vil dog gerne have at jeg sender en faktura til hans virksomhed, som jeg jo ikke har udført opgaven for, og jeg får også besked på at undlade at præcisere på fakturaen hvad jeg har udført af opgaver.
Er dette ulovligt eller bare lidt dumt og uetisk?
Umiddelbart virker det ret bingo at få penge af en virksomhed som ikke har noget som helst at gøre med hvad jeg foretager mig.
"§ 13 B. Den, der som led i virksomhed forsætligt udsteder en faktura med et urigtigt indhold eller udsteder anden urigtig dokumentation for levering eller aftagelse af varer eller ydelser, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289, hvis dokumentationen er egnet til at blive anvendt som grundlag for opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Stk. 2. Begås handlingen af grov uagtsomhed, er straffen bøde."
Det er naturligvis ulovligt at medvirke til skattesnyd ved at fakturere andre end dem man arbejder for og beskrive tingene anderledes, og medvirken til skattesnyd - så bevidst som her, kan naturligvis bringe dig i fedtefad også
Men ikke hvis du nu har lidt af det på skrift, så vil du sikkert kunne overbevise ham om, at han skal betale dig fra der hvor du har lavet arbejdet og du ikke vil skrive andet end det faktuelle på regningen - så betaler han, for dels har han jo så anerkendt gælden, og dels skudt sig selv i foden hvis I skal i retten om det
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Udover det etiske og skatteretlige i det, så når du har sendt fakturaen til den forkerte virksomhed, kan han jo ret nemt afvise den... Da du rettelig ikke har udført arbejde for den pågældende virksomhed, men en anden.
Så det ville være skidt for dig (hvis han har bagtanker).