Hejsa ! Jeg har før fået rigtig god hjælp her inde, så jeg tænkte at jeg lige ville høre jeres vurdering før jeg brænder de første 1000kr. af på bindende svar fra skat. Spørgsmålene er ret simple, men alligevel synes jeg ikke jeg kan finde så meget dokumentation og lov på området. 1. Hvordan afregnes der moms af et "Lead"?. I min optik er et lead ikke et egentligt salg, men en henvisning man så honoreres for. Hvorfor jeg også synes det er svært at finde dokumentation på hvordan moms skal afregnes og om der overhovedet skal afregnes moms? Et eksempel: Jeg har på en fiktiv hjemmeside en annonce fra en annoncør hvor jeg bliver betalt hver gang en bruger udfylder hans spørgeskema på hans website. Det vil sige at det eneste jeg står for er at linke til hans spørgeskema og således henvise brugeren her til, jeg foretager mig ikke andet end også selvfølgelig at modtage betaling for det generede lead. 2. Skal der afregnes salgs moms af elektroniske gave kort der "gives" væk?. Brugeren har optjent nogle point på mit fiktive site, disse kan veksles til et elektronisk gavekort til en random online butik og altså ikke et direkte gavekort til brug på mit site ej heller fysiske varer. Udelukkende elektroniske gavekort. Jeg kan næsten regne ud at jeg kan fratrække købsmomsen som jeg betaler på det elektroniske gavekort. Men skal brugeren pålægges salgsmoms nu når denne blot "bytter" sine point med gavekortet? Og jeg altså ikke modtager penge betaling for det, da jeg jo blot bruger de penge jeg har modtager fra annoncøren. De snedige vil se at modellen minder lidt om det fallerede pointshop, jeg vil dog helst gerne blot have kommentarer på ovenstående spørgsmål som jeg selvfølgelig håber gav mening. :-) Kunne der samtidig linkes til lov eller dokumentation ville det være awesome! Men ikke et must. Mvh. Christian |
Helt kort vil leads vel som affiliate og tilsvarende være momspligtig indtægt efter helt almindelige momsregler
Det samme gælder for point som har en faktisk værdi - hvad de vel må have når de kan veksles til gratis gavekort - momspligt i gen ud fra faktisk værdi (og det ligger jo så også i at du skriver, at du kan regne ud du kan fratrække købsmoms af de du betaler for de elektroniske gavekort ret til momsfradrag følger jo momspligt på indtægten
Lovreference: Momsloven
OG så synes jeg i den grad du skal lade være med at bruge/misbruge kendte ansigter i dit profil billede det er også mod loven i øvrigt
vh John Hannover