Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vin som gave

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

På virksomhedsbørsen vil vi gerne forære folk en flaske god champagne hvis de får deres virksomhed solgt.
Kan vi trække det fra og hvordan skal modtageren forholde sig?

Dbh Martin

Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 15:40

Jeg vil mene at der er 2 scenarier.

en almindelig flaske vin som gave skal vel betragtes som en repræsentations udgift og bogføres som sådan, med de følger det nu har for momsen.

Hvis i derimod vælger og få lavet vin med jeres egen etikette eller på anden måde visualliserer jeres firma og kostprisen er under 100,- må det betragtes som en markedsføringsudgift.

Uanset hvordan, mener jeg ikke det vil have en indflydelse på modtager, med mindre vinen koster flere hundrede kroner.

Det var min IKKE faglige mening, som nok skal bakkes op af en revisor-amino.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:47

Jeg sidder faktisk i øjeblikket og kigger på det såkaldte "tilgifts-begreb". Dvs. den situation hvor en virksomhed giver en gave til folk der køber xxx produkter af virksomheden. Øvelsen går selvfølgelig på om det er reklame eller repræsentation, og lander nok ud i at der indhentes et bindende svar fra Skat.

Der er derimod taget stilling til den situation du nævner: En ejendomsmægler som udleverede vin til kunder, herunder kunder hvor handlen var afsluttet, samt til bankospil m.v.

Selvom der var reklamelogo på flaskerne kunne udgifterne kun fratrækkes som repræsentation med begrænset fradragsret, fordi de ikke blev uddelt til en ubestemt kreds af kunder, hvorimod flaskerne ved bankospillet blev uddelt til en ubestemt kreds af kunder/potentielle kunder (reklame med fuld fradragsret). 

Men her taler vi om en afgørelse som er 16 år gammel. Hvis konklusionen bliver at gaver der ydes ved tilgift er at betragte som reklameudgifter med fuldt fradrag kan man ikke afvise at det samme vil gøre sig gældende for champagnen. Hovedsynspunktet skulle være at gaven blot er lagt oveni prisen for varen/ydelsen, og at man går ud blandt en ubestemt kreds og siger at I får en flaske champagne hvis......

Vedr. modtagersiden afhænger det lidt af hvad beløbsramme vi befinder os i (men det kan man også spørge om), og derefter om vedkommende modtager - dvs. den der sælger/afholder udgiften, er et selskab eller en person. I teorien kan man gå ud fra at gaver under den nævnte grænse på 100 kr. (som er oldnordisk) ikke giver anledning til problemer men i praksis kan jeg dårligt forestille mig at en flaske af en værdi på 2-500 kr. vil give anledning til problemer på modtagersiden.

Men praksis er som sagt meget sparsom - endnu på et meget interessant område som helt sikkert kommer til at fylde meget når vi taler salg og markedsføring.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 16:06

Tak for de gode svar.

Jeg kan forklare scenariet lidt klarere.

Ideen er at dem der lægger en annonce ind på Amino Virksomhedsbørs kan gøre det 100 % gratis.
De skal så opgive hvem de sælger deres virksomhed til hvis det lykkedes at sælge den.
"Præmien" for at oplyse køber (Som så skal betale et gebye) havde jeg tænke skulle være en flaske champagne til 1.000 kr.
Men i princippet kunne det være et gavekort til Magasin, som de så kunne købe noget helt andet for.

Hvordan står vi mon i den situation?

Dbh Martin 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 16:15

Godt spørgsmål. Det er det som man - ihvertfald momsmæssigt - har kaldt respondent-gaver. Dvs. gaver for at gøre noget aktivt. Eks. udfylde et spørgeskema, eller som her oplyse et navn på en virksomhed. Der er iflg. seneste afgørelse på området ret til fradrag for købsmomsen men der skal også beregnes moms på udleveringstidspunktet, og så er man jo lige vidt (periodeforskydning). 

Lige nu kan jeg ikke give dig et klart svar, men som sagt: Jeg tror det er et område der begynder at rykke på det skatte- og momsmæssige nu her.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:32

Tak igen, jeg må høre de kære skattefolk.
Ha' en super aften.

Dbh Martin

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:05
Lad os høre en evt. konklusion fra dem.  

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 00:33

Engang jeg arbejdede som sælger, fik vi i julemåneden salgsbonus i form af 50 kroners gavekort til Magasin.
Det var deres måde til at omgå, at vi blev beskattet da et gavekort på så lavt beløb (dengang) ikke var skattepligtigt... der var måske noget ved at få en del af dem som for os personligt gjorde det skattepligtigt, men arbejdsgiveren var, i følge eget udsagn, ikke pligtiget til at oplyse hvem det havde givet gavekort til.

Hvis samme metode stadig kan bruges, kan det måske overføres til en form hvor du giver x antal gaver af lav værdi ganget op med på basis af salget. Eller måske er det bare langt ude... snak hellere med en revisor

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:45
Det er ikke ok hvis det er et gavekort (sidestilles med kontanter). Herudover er det jo ikke alt som man ser rundt omkring som er helt efter bogen. Talte med en fra byen som arbejder på et renseri. Hun var 100% overbevist om at det var fuldt legalt at arbejdsgiveren betalte arbejdstøj m.v. til de ansatte, herunder almindeligt pænere tøj uden reklamelogo o.l. Det var hun fordi hun selv fik betalt sit tøj fra renseriets side + at de vaskede tøj for flere større børsnoterede virksomheder (jeg vil ikke nævne navne her), hvor folk selv kom og afleverede tøjet og regning blev sendt til arbejdsgiveren. Men hvad: Arbejdsgiveren oplyser det sikkert på oplysningssedlen Smile     

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 11:32

Martin Thorborg:

Tak igen, jeg må høre de kære skattefolk.
Ha' en super aften.

Dbh Martin

Hej Martin

Fik du nogen sinde hørt de "kære" skatte folk ?

Og hvis hvad var konklutionen ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)