Det handler om udskudt skat, som jeg forsøger at sætte mig ind i. Årets ændring i udskudt skat indregnes i resultatopgørelsen, samtidig med det tilsvarende beløb tillægges udskudt skat på passiv-siden i balancen. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor beløbet tillægges passiverne, når den udskudte skat jo indregnes i resultatopgørelsen og dermed bliver en del af skatten af årets resultat. Hvorfor skal beløbet også tillægges passiv-siden? Min logik siger mig, at beløbet jo 'forsvinder' i og med man indregner det i årsregnskabet og derved betaler skatten. Når det stadig står på passiv-siden i balancen må det jo være penge som man stadig skylder. Nogen der kan forklare hvordan dette hænger sammen?
Tror ikke jeg er helt med på dit ? En regulering af en udskudt skat du fortsat skylder?
Er der tale om underskud som har været bogført ud fra fremtidig værdi af skatten af underskuddet og hvor værdien nu går ned med skat af årets + resultat eller hvad mon
Det er ovenstående jeg ikke helt kan få til at passe. Hvorfor indregnes udskudt skat under passiver i balancen efter det er indregnet i resultatopgørelsen?
Ja, vi har også udskudt skat - iflg. revisoren fordi vi kører efter VSO ordningen og betaler mindre skat af det beløb, vi lader stå i firmaet. Altså den del, vi ikke hæver ud til is selv.
Og ja, SKAT skal have pengene på et tidspunkt (når vi stopper, dør eller bare når vi gerne vil afregne med skat).
Fordelen er at vi kan bruge likviditeten til at gøre større anskaffelser og ikke behøver at rende i banken og bede om et lån.
Det er med andre ord fordi I anvender forskellig afskrivning skattemæssigt og regnskabsmæssigt og det er måske endnu en grund til at bruge revisor hjælp men her i eksemplet skrives der regnskabsmæssigt mindre af end skattemæssigt - for at give et vel mere retvisende billede af aktiverne
så omkostningsføres de i tilfældet 8.800 kr i resultatopgørelsen - og så skal der en modpost til i status som her er, at den fra tidligere år udskudte skat på 17.600 kr nu forhøjes med det nye udskudte - fra 17600 til 26.400 som nye beløb af udskudt
Poster i drift har jo som udgangspunkt et tilsvarende under status, men du skal jo her operere med to resultater - først et driftsresultat med resultat før skat og så skat som efterpostering (ikke del af resultat før skat ) og derunder resultat efter skat - OG så et skatteregnskab - et til drift og et til skat - men jeg vil stadigt råde til revisor
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER