Nej nej nej. Dit regnestykke går ikke op... Tag et kig på rigtige regnskaber, og bliv klogere.
Har du et resultat efter skat på 78, så har du 22 i selskabsskat og 100 i resultat før skat.
De 22 posteres: D - årets skat (resultatopgørelsen) K - selskabsskat (passiver)
De 78 der er tilbage kommer til at gå ind på konto for overført resultat under egenkapitalen, således at den bliver 78 højere.
Hvis resultatet før skat er -100, så skal du ikke betale skat. (der kan være noget udskudt skat der skal aktiveres) Så er resultatet efter skat også -100. De -100 ryger over på overført resultat og får egenkapitalen til at blive lavere.
Du må hellere lige læse et rigtigt regnskab, for du forstår det vidst ikke helt ;)
Så dine -100 før skat, vil også blive -100 efter skat. Det betyder at der ikke er noget skat. :) Så derfor bliver overført overskud under EK 100 mindre.
Jeg holder nu med dig trådstarter - i at det korrekt er at skatten - også ved underskud - påvirker resultat efter skat og dermed at det så er det resultat (som jo så er "bedre end før skat) er det som går ind i overførsler i egenkapitalen (forudsat som normalt, at man ikke ser fremtiden sådan at et sådan underskud og skat aldrig hentes ind igen)
Eksempel korrekt
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
som jo er helt normalt og det som trådstarter som jeg læser det her og note viser i sagens natur netop udskudt skat ja - og nej den går ikke på passivsiden
- men det er jo de som jeg læser trådstarter ønsker at gøre og det er jo i mine øjne helt normalt (måske overflødigt ved små beløb men korrekt nok stadigt)
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Dvs ved resultat på -100, så falder egenkapitalen -100 (og ikke kun -78, fordi -22 henfører Selskabsskat posten under gæld)?
kort sagt nej den falder med resultat efter skat ved den metode men du skal de se at betale dig fra lidt hjlælp ikke . ikke til at tænke på hvilke fejl du kan have i skattereguleringer.