Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

De har kopieret mine tekster og produktnavne - What to do?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 01:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Michael Haahr:

Han har fået faktura på 15.000kr. for ca. 15 varer og tekster han har kopieret og en mail om at fjerne tingene inden i morgen.

Hvis du ikke kan redegøre for, hvordan du er kommet frem til 15.000 kr, så har du en lortesag, hvis den kommer videre til retten. Bare til info :)

Det er ikke nødvendigvis ulovligt, det der er foregået, da tekster skal have særpræg, før de kan være omfattet af ophavsretsloven.

Og slutteligt vil jeg påpege, at man ikke kan have rettigheder til produktnavne, med mindre de er unikke, og du dermed nærmer dig et varemærke :)

Hej Fashionseller.

Sjovt at du i 2018 siger dette ang. tekst. Når du i 2014 svarede sådan her til Maj-brit:

@Maj-Britt

Ord? Man har ophavsretten på en tekst. Ellers ville alle bøger og tekster bare kunne kopieres og udgives under alles navn. Og det er næppe hensigtsmæssigt for nogen...

Hvad har gjort at du har ændret mening om tekst, hvis retten har stadfæstet dette og nogen har vundet en sådan sag før...?

Her er linket til dit eget indlæg i 2014:

 https://www.amino.dk/blogs/fashion-sellers-guide-og-raad/archive/2014/04/14/hvem-ejer-din-ophavsret-tjen-skattefrie-kroner-p-229-ophavsretskr-230-nkelser.aspx

Dbh
Michael Haahr

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Haahr:

Fashion-Seller:

Michael Haahr:

Han har fået faktura på 15.000kr. for ca. 15 varer og tekster han har kopieret og en mail om at fjerne tingene inden i morgen.

Hvis du ikke kan redegøre for, hvordan du er kommet frem til 15.000 kr, så har du en lortesag, hvis den kommer videre til retten. Bare til info :)

Det er ikke nødvendigvis ulovligt, det der er foregået, da tekster skal have særpræg, før de kan være omfattet af ophavsretsloven.

Og slutteligt vil jeg påpege, at man ikke kan have rettigheder til produktnavne, med mindre de er unikke, og du dermed nærmer dig et varemærke :)

Hej Fashionseller.

Sjovt at du i 2018 siger dette ang. tekst. Når du i 2014 svarede sådan her til Maj-brit:

@Maj-Britt

Ord? Man har ophavsretten på en tekst. Ellers ville alle bøger og tekster bare kunne kopieres og udgives under alles navn. Og det er næppe hensigtsmæssigt for nogen...

Hvad har gjort at du har ændret mening om tekst, hvis retten har stadfæstet dette og nogen har vundet en sådan sag før...?

Her er linket til dit eget indlæg i 2014:

 https://www.amino.dk/blogs/fashion-sellers-guide-og-raad/archive/2014/04/14/hvem-ejer-din-ophavsret-tjen-skattefrie-kroner-p-229-ophavsretskr-230-nkelser.aspx

Dbh
Michael Haahr

Jeg har ikke ændret mening, der er bare forskel på en artikel, bog og en kort og simpel produkttekst. Nu aner jeg intet om, hvilke tekster der er kopieret, ovenståender er bare skrevet generelt.

Men ingen kan have retten til f.eks "Bilen er rød, huset er gult og himlen er blå. Det var en varm sommerdag og kornet susede i vinden". 

Teksten er ganske enkelt for kort og uden særpræg.

Jag har bare kort luret på et par af dine produkttekster, og dem jeg så var meget korte og standard, hvorfor jeg ved, at man ikke ville kunne opnå ophavsret til disse. 

Men igen, ovenstående er skrevet generelt, da jeg ikke aner, hvad der er kopieret :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fashion-Seller.

Hvem skriver du til, når du skriver at der ikke er kommet nogen mail...?

PÅ deres hjemmeside er der et kontakt felt, som man skal udfylde og indsende, og det har jeg jo så gjort.
Hvis du er med i dette firma, bør du nok fortælle om det, eller udtrykke dig lidt mere klart, så vi undgår misforståelser.

Det er jo ikke nemt for mig at vide, og den er gået gennem til firmaet, og det måske er grunden til at de ikke reagerer. For som en anden sagde, skal man raegere hurtigt, og det gør de åbenbart ikke...

Dbh
Michael Haahr

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Haahr:

Hej Fashion-Seller.

Hvem skriver du til, når du skriver at der ikke er kommet nogen mail...?

PÅ deres hjemmeside er der et kontakt felt, som man skal udfylde og indsende, og det har jeg jo så gjort.
Hvis du er med i dette firma, bør du nok fortælle om det, eller udtrykke dig lidt mere klart, så vi undgår misforståelser.

Det er jo ikke nemt for mig at vide, og den er gået gennem til firmaet, og det måske er grunden til at de ikke reagerer. For som en anden sagde, skal man raegere hurtigt, og det gør de åbenbart ikke...

Dbh
Michael Haahr

Det er mit firma, og der er ikke kommet nogen mails. Jeg får 1-300 mails dagligt, og alle besvares hurtigt.

Så hvad der er sket, det ved jeg ikke lige, men der er ihvertfald ingen ubesvaret mails vedrørende nye sager :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 01:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Michael Haahr:

Hej Fashion-Seller.

Hvem skriver du til, når du skriver at der ikke er kommet nogen mail...?

PÅ deres hjemmeside er der et kontakt felt, som man skal udfylde og indsende, og det har jeg jo så gjort.
Hvis du er med i dette firma, bør du nok fortælle om det, eller udtrykke dig lidt mere klart, så vi undgår misforståelser.

Det er jo ikke nemt for mig at vide, og den er gået gennem til firmaet, og det måske er grunden til at de ikke reagerer. For som en anden sagde, skal man raegere hurtigt, og det gør de åbenbart ikke...

Dbh
Michael Haahr

Det er mit firma, og der er ikke kommet nogen mails. Jeg får 1-300 mails dagligt, og alle besvares hurtigt.

Så hvad der er sket, det ved jeg ikke lige, men der er ihvertfald ingen ubesvaret mails vedrørende nye sager :)

Hej Fashion-Seller.

Så var det godt jeg tog et screenshot af skærmen, efter din hjemmeside havde skrevet at den var modtaget ;-)

Men hvis du mener mine korte selvskrevne tekster ikke er nok til en sag... Eller produktnavne jeg selv har fundet på. Beskrivelse om, at en liste er Danmarks mest solgte... Ting han ikke ved en skid om, da hans firma kun er 3 mdr. gammel.

Skal jeg så bare glemme sagen og evt. få ham i tale?

Dbh
Michael Haahr

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 03:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Haahr:

Fashion-Seller:

Michael Haahr:

Hej Fashion-Seller.

Hvem skriver du til, når du skriver at der ikke er kommet nogen mail...?

PÅ deres hjemmeside er der et kontakt felt, som man skal udfylde og indsende, og det har jeg jo så gjort.
Hvis du er med i dette firma, bør du nok fortælle om det, eller udtrykke dig lidt mere klart, så vi undgår misforståelser.

Det er jo ikke nemt for mig at vide, og den er gået gennem til firmaet, og det måske er grunden til at de ikke reagerer. For som en anden sagde, skal man raegere hurtigt, og det gør de åbenbart ikke...

Dbh
Michael Haahr

Det er mit firma, og der er ikke kommet nogen mails. Jeg får 1-300 mails dagligt, og alle besvares hurtigt.

Så hvad der er sket, det ved jeg ikke lige, men der er ihvertfald ingen ubesvaret mails vedrørende nye sager :)

Hej Fashion-Seller.

Så var det godt jeg tog et screenshot af skærmen, efter din hjemmeside havde skrevet at den var modtaget ;-)

Men hvis du mener mine korte selvskrevne tekster ikke er nok til en sag... Eller produktnavne jeg selv har fundet på. Beskrivelse om, at en liste er Danmarks mest solgte... Ting han ikke ved en skid om, da hans firma kun er 3 mdr. gammel.

Skal jeg så bare glemme sagen og evt. få ham i tale?

Dbh
Michael Haahr

Hvornår har du sendt beskeden ind via formularen? Det er da ikke så heldigt, hvis den ikke kommer frem. Der er dog kommet mange de sidste par dage, så det undre mig lidt, at der skulle være noget galt.

Jeg kan ikke vurdere, om der kan gøres noget uden at have en tekst eller de præcise navne. Men ophavsret er en eneret, og for at sproget kan fungere både i tale og på tekst, skal en tekst have særpræg, før der kan påråbes nogen rettighederne til den.

Jeg har bare kigget løst på et par produkttekster på din side, men igen jeg kan ikke svare dig, uden at have de præcise tekster.

Hvad angår navne, så skal de være meget unikke, før du kan gøre noget, og så er det ikke så meget ophavsret mere, men mere varemærker du er ovre i. Og her er loven og kravene noget anderledes i forhold til ophavsretten.

Men send en mail på info@not-allowed.dk så skal jeg give dig en præcis vurdering af din sag, det koster dig gratis :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 03:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Haahr:

Beskrivelse om, at en liste er Danmarks mest solgte... Ting han ikke ved en skid om, da hans firma kun er 3 mdr. gammel.

PS du skal huske på, at ophavsret er en eksklusiv rettighed, som en person/firma opnår til noget. Så før at noget kan beskyttes, skal der være såkaldt værkshøjde - særpræg, som er en faglig eller personlig tilførelse af viden eller holdninger til en tekst. 

Om han ved noget om maling, kender kundernes købsmønstre eller andet, er ikke relevant for selve ophavsretsdelen. Der er du mere ovre i en mulig overtrædelse af markedsføringsloven. 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)