Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiering af varer til udlejning

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jan 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er,

Mine kompagnoner og jeg er ved at starte en virksomhed der udlejer varer til private personer i 3-12 måneder (en slags leasing).

Når en kunde ønsker at leje en af disse varer, køber vi dem hjem fra vores leverandør - med mindre vi selvfølgelig har en lignende model på lager. Efter udlejning sælger vi eventuelt varen igen hvis der ikke er en kunde klar til at leje varen. Når varen er i kundens varetægt, er varen forsikret via kundens krævede indboforsikring.

Vi har i sagens natur behov for at finansiere indkøbet af disse varer, og har beregnet at vi skal bruge 500.000 kr.

Til dette havde vi oprindeligt tænkt os at benytte en kassekredit, hvor banken har virksomhedspant i varerne. Vores/min bank er desværre ikke opsat på at give os kredit med sikkerhed i varerne, og vil i stedet have at vi selv stiller med sikkerhed. Denne sikkerhed forventer de som udgangspunkt er 300.000 kr. i fx vores faste ejendomme, og de resterende 200.000 kr. ved hjælp af VækstKaution. Med den sikkerhed har vi mulighed for at få en rente på 7,5% på kassekreditten.

Dertil kommer vores spørgsmål.

 - Er en kassekredit den rigtige form for finansiering?
 - Er det rimeligt at banken ikke vil benytte sig at virksomhedspant? Bør vi søge andre banker?
 - Er det en rimelig rente i forhold til den sikkerhed vi skal stille?

Bedste hilsner,
Jacob

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob,

En kreditfacilitet kan være rigtig fin da man jo kun betaler rente af det beløb man trækker. 7,5% kan for nogen være rimeligt og for andre være urimeligt. Det er svært at afgøre for det afhænger af mange private forhold som kun du og din makker kender men generelt så er det vel meget fair.

Hvis I alligevel er ved at lave en tinglysning af pant i jeres ejendom så kan I overveje at belåne dem i privat regi til realkreditrente - f.eks. afdragsfrit F5. Det kan I gøre til 1,5% i rente sådan cirka. I kan så privat låne pengene ind i firmaet til 7,5% i rente og dermed have en renteindtægt som I kan modregne i jeres private renteudgift og dermed får ud på meget skattegunstige vilkår.

Den manøvre tror jeg ikke er meget dyrere end sikkerhed som banken foreslår. 

Samme model kan I også lave hvis I f.eks. kan låne pengene af en mor/far privat og selv låne ind i firmaet. Der hæfter I også selv for lånet men kan score en rentegevinst.

Andre som har nogle bud på ovenstående ?

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob.

Som udgangspunkt vil jeg også sige, at en kassekredit er en god kilde til finansiering af jeres indkøb. En rente på 7,5% må vel betegnes som acceptabel, og med en kassekredit betales jo kun rente af det beløb, I har hævet.

Desværre så er rigtig mange banker i dag dér, hvor de både går med livrem og seler (nogle gange pakker de også sig selv ind i bobleplastic). Mange har nok finanskrisen i 2008 i baghovedet som den helt store reminder. I vil nok opleve, at bankerne ikke vil stille kreditfaciliteter til rådighed for jer med mindre, I selv kan stille sikkerhed for minimum det samme beløb. Hvis I har fast ejendom, så kunne det jo måske være en mulighed, uden jeg kender yderligere detaljer omkring jeres private økonomi.

Men når det så er sagt, så syntes jeg bestemt, I skulle prøve, at fremlægge jeres planer for andre banker, end dem I normalt benytter jer af. Man ved jo aldrig; måske man kunne være heldig.

Mvh. Kasper 

Tilmeldt 23. Jan 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pilde og Kasper,

Tak for jeres svar! Det lyder på jer, som om finansiering ved hjælp af en kassekredit, godt kunne være den rigtige løsning for os. Og interessant tanke med at låne pengene i vores private ejendom for derefter at låne dem til virksomheden.

Vi vil helt sikkert gå til andre banker og høre dem ang. finansieringen. 

Er der andre som har erfaring med virksomhedspant?

Bedste hilsner,
Jacob

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)