Ja der er frie reserver, det skrev jeg også i første opslag ☺ at der var penge nok og egenkapitalen stor nok
så kan du sagtens udlodde de 20.000 men du skriver nu ikke der er frie reserver så det vil jo være rent gæt. Du skriver EGENKAPITALEN er 50.000 og det vil få os til at tro det er et ApS og dermed er der jo kun de 10000 frie. De 50000 kr egenkapital må således ikke være del af en bundet egenkapital - for man må ikke bare udbetale egenkapitalen, kun frie reserver efter skat - ud over bunden egenkapital Egenkapital er langt fra lig med frie reserver - men kan indeholde det :)
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
John du har ret 😊. Det er taktisk bare egenkapitalen, men det er ikke et A/S eller ApS. Vi bruger ikke revisor, så kan ikke sige vi ikke kan udlodde fordi det ikke står under frie reserver, så bliver jeg slagtet, men det ville være det rigtige at gøre, selvom det kun drejer sig om en boligforening?
Umuligt ud fra det du skriver at sige OM der er fri kapital eller om de 50 t er bunden egen kapital. Det er klart du kan "slagtes" - dog nok ikke sådan bogstaveligt, men lov og skattemæssigt - hvis du udlodder en bunden kapital - no doubt
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg slagtes hvis jeg siger det ikke kan lade sig gøre af resten af foreningen 😣. Den tidligere revisor har ikke anført noget om en bunden egenkapital. Burde jeg kunne se det nogen steder i det sidste årsregnskab, som faktisk blev underskrevet af en revisor?
Hvad med min egenkapitalnote. Er den rigtig? Hvis vi altså forudsætter vi kan bruge af egenkapitalen? ☺
det burde fremgå af årsregnskabet og af stiftelses dokumentet hvilken bunden kapital der er ved stiftelsen af foreningen og at lade dig slagte er nok lidt vildt i forhold til hvis du ikke kender til jeres stiftelsesdokument og regnskab - for det burde bestyrelsen nok sørge for, at den der leder sagen gør ganske enkelt - frem for at skubbe dig ud i noget der kan give dig et alvorligt problem selv
vh John Hannover
Så gav en eller anden mig 1 stjerne for at stille et spørgsmål. MULIGVIS I synes mit spørgsmål var dumt, men der blev også svaret på alt muligt andet end det jeg spurgte om. Mine spørgsmål gik på hvordan det skulle præsenteres i regnskabet, ikke alt det andet.
Ubehageligt forum hvis det er sådan det er, hvis det ikke lige lever op til jeres høje standarder.
Mariane, det er svært at svare korrekt på dine spørgsmål, når du ikke helt kommer med nok baggrundsinformation.
Havde du f.eks. sagt at egenkapital primo bestod af følgende:
Selskabskapital: 50.000 kr. Overført resultat tidl. år: 50.000 kr. Egenkapital i alt: 100.000 kr.
Så ville det være meget nemmere at svare korrekt på dit spørgsmål. :) Umiddelbart skal foreninger ikke have en startkapital, men måske det står i deres vedtægter eller stiftelsesdokument, eller endda på cvr.dk hvis de er registreret der.
Mariane, det er svært at svare korrekt på dine spørgsmål, når du ikke helt kommer med nok baggrundsinformation.
Havde du f.eks. sagt at egenkapital primo bestod af følgende:
Selskabskapital: 50.000 kr. Overført resultat tidl. år: 50.000 kr. Egenkapital i alt: 100.000 kr.
Så ville det være meget nemmere at svare korrekt på dit spørgsmål. :) Umiddelbart skal foreninger ikke have en startkapital, men måske det står i deres vedtægter eller stiftelsesdokument, eller endda på cvr.dk hvis de er registreret der.
Ps. det er ikke mig der har givet 1 stjerne.
Umiddelbart udlodder foreninger heller ikke udbytte, men foretager snarere "udlodninger" (same same but different).
Om der er formaliakrav og forskelle til præsentation, kan jeg ikke lige komme ind på - sidder kun meget begrænset med foreninger til dagligt...
Husk dog at kontroller, at udlodningen er i overensstemmelse med vedtægterne.