Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tommelfingerregel til udregning af ejer-løn efterlyses

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 21. Dec 16
Indlæg ialt: 32
Fra  Bang Insights Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har et relativt nyoprettet IVS, og står overfor at skulle udbetale løn til mig selv for første gang vha. Danløn

I den forbindelse vil jeg gerne sikre, at jeg ikke kommer til at betale mig selv så meget i løn, at der ikke er de nødvendige penge tilbage til afregning af moms, skat etc. 

Er der nogen der ligger inde med en god tommelfingerregel om hvad man kan betale sig selv i løn, og stadig have nok til at svare Skat mv. hvad de skal have?

På forhånd mange tak

VH
Rasmus 

Tilmeldt 11. May 14
Indlæg ialt: 235
Fra  Basic Style Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lav et likviditetsbudget.
Der findes ikke en general formel for det, da alt for mange ting kan spille ind.

Professionel hjælp til bogholderi, strategi eller værdiansættelse.

http://aktievaluation.ml/

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Du giver brutto-løn til dig selv. Det skal du så blot kalkulere med i dit driftsbudget. Jeg ved ikke, hvordan det fungerer med Danløn, men Letløn beregner selv netto ud fra brutto og mit skattekort. Jeg udbetaler så netto til mig selv og sørger for, at Skat (og atp mv) kan få resten, som hæves den 10. i måneden efter. Hvor meget, du kan hæve, afhænger således kun af dit (likviditets-)budget. Det er også dit (likviditets-)budget, som viser, hvor meget du skal 'gemme' til moms. Der er mange, som har en særskilt konto til både skat (og atp) og moms, som de løbende sætter passende penge ind på. Grunden til at jeg sætter "likviditet" i parentes er, at det også skal hænge sammen med dit driftsbudget, med det er vel en anden historie.

Jeg håber, at det hjalp lidt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan der altså ikke være tommelfinger regel for. Hvordan skal vi vide hvad dit IVS skylder bort til kreditorer?

Du må jo lave et budget over likviditeten - penge ind/penge ud inkl dine momsbetalinger og ud fra det se hvad der er råd til at trække ud, uden du mangler penge til kreditorer og moms

Selve lønnen betyder jo du ikke skal af med selskabsskat af det beløb men der er ingen som helt tommelfinger der kan bruges her. Din løn er udgift for bruttolønnen = alt til dig + det som du registrerer til skat atp mm

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 02:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Den bedste tommelfingerregel er, at selskabet ikke har råd til at aflønne dig.
Alvorligt. Sådan er det for mange nystartede.

Så du må arbejde hårdt på at skabe et betydeligt overskud før aflønning, og så med drifts- og likviditetsbudgetter beregne om der kan blive råd til løn til dig.

Alt muligt held og lykke.

Fra Herning
Tilmeldt 21. Dec 16
Indlæg ialt: 32
Fra  Bang Insights Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, 

Mange tak for Jeres mange input. Jeg var vist ikke helt klar over hvad jeg mente. Jeg har ret godt styr på mine generelle udgifter (jeg er konsulent, så der er ikke så stor variation i udgifterne), men det var mere dem der var relaterede til skat og moms. 

Jeg tror jeg vil prøve at følge dit eksempel Jørgen, da det lyder til at give meget god mening - nu venter jeg bare på at min medarbejdersignatur dukker op fra Nets...

Vh
Rasmus

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

S'lidt da, og det er jeg glad for at høre. Mht. løn kan du gøre det lavpraktisk på to måder: 1) Fra driftskonto: Overfør netto til privat og overfør skat mv. (brutto-netto) til din skatte-momse-konto. 2) Overfør brutto til din skatte-momse-konto og overfør dérfra netto til privat. Jeg ville nok gøre det sidste, men det er behag og smag.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)