Jeg har et relativt nyoprettet IVS, og står overfor at skulle udbetale løn til mig selv for første gang vha. Danløn
I den forbindelse vil jeg gerne sikre, at jeg ikke kommer til at betale mig selv så meget i løn, at der ikke er de nødvendige penge tilbage til afregning af moms, skat etc.
Er der nogen der ligger inde med en god tommelfingerregel om hvad man kan betale sig selv i løn, og stadig have nok til at svare Skat mv. hvad de skal have?
Du giver brutto-løn til dig selv. Det skal du så blot kalkulere med i dit driftsbudget. Jeg ved ikke, hvordan det fungerer med Danløn, men Letløn beregner selv netto ud fra brutto og mit skattekort. Jeg udbetaler så netto til mig selv og sørger for, at Skat (og atp mv) kan få resten, som hæves den 10. i måneden efter. Hvor meget, du kan hæve, afhænger således kun af dit (likviditets-)budget. Det er også dit (likviditets-)budget, som viser, hvor meget du skal 'gemme' til moms. Der er mange, som har en særskilt konto til både skat (og atp) og moms, som de løbende sætter passende penge ind på. Grunden til at jeg sætter "likviditet" i parentes er, at det også skal hænge sammen med dit driftsbudget, med det er vel en anden historie.
Det kan der altså ikke være tommelfinger regel for. Hvordan skal vi vide hvad dit IVS skylder bort til kreditorer?
Du må jo lave et budget over likviditeten - penge ind/penge ud inkl dine momsbetalinger og ud fra det se hvad der er råd til at trække ud, uden du mangler penge til kreditorer og moms
Selve lønnen betyder jo du ikke skal af med selskabsskat af det beløb men der er ingen som helt tommelfinger der kan bruges her. Din løn er udgift for bruttolønnen = alt til dig + det som du registrerer til skat atp mm
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Den bedste tommelfingerregel er, at selskabet ikke har råd til at aflønne dig.
Alvorligt. Sådan er det for mange nystartede.
Så du må arbejde hårdt på at skabe et betydeligt overskud før aflønning, og så med drifts- og likviditetsbudgetter beregne om der kan blive råd til løn til dig.
Mange tak for Jeres mange input. Jeg var vist ikke helt klar over hvad jeg mente. Jeg har ret godt styr på mine generelle udgifter (jeg er konsulent, så der er ikke så stor variation i udgifterne), men det var mere dem der var relaterede til skat og moms.
Jeg tror jeg vil prøve at følge dit eksempel Jørgen, da det lyder til at give meget god mening - nu venter jeg bare på at min medarbejdersignatur dukker op fra Nets...
S'lidt da, og det er jeg glad for at høre. Mht. løn kan du gøre det lavpraktisk på to måder: 1) Fra driftskonto: Overfør netto til privat og overfør skat mv. (brutto-netto) til din skatte-momse-konto. 2) Overfør brutto til din skatte-momse-konto og overfør dérfra netto til privat. Jeg ville nok gøre det sidste, men det er behag og smag.