Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån eller investor? Og hvordan?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Hasselager
Tilmeldt 31. Jan 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg startede eget tømrerfirma januar 2017,  som er buldret afsted.

Planen var kun at være mig selv, men det har ændret sig.

Nu har jeg 3 ansatte, og er ved at oprette et Holding og lave firmaet om til et ApS.

Vi er pt booket over 6 mdr. frem.

Det er både nybyg og sommerhus for fimaer, samt private kunder i det lokale.

Jeg vil gerne have en eller 2 svende mere, så jeg ikke skal sige nej til arbejde.

Men da firmet stadig er så ny, har der ikke været mulighed for, at bygge en buffer på kontoen.

Der er blevet investeret lidt.

Hvad ville være bedst for mig, og hvad vil være muligt, ifht. at få en buffer? Lån eller investor?

Tanken er der skal være ex. antal kroner som en kassekredit.

Omsætningen nåede knap et 6 cifret beløb sidste år. Det forventes meget højere i 2018 ;o)

Jeg tager gerne jeres for og imod, da jeg selv er helt grøn i det her...

På forhåd tak

- Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber du mener omsætningen nåede knapt 7 cifret og ikke 6 med flere ansatte men så:

Banken er da klart første valget for mig her. Investor vil have andele givet og ikke være billigere end banken MEN - omvendt er det ikke superlet at låne/kassekredit i banken til virksomhed i stærk vækst, og uanset ApS og Holding vil du givet skulle kunne selvskyldner kautionere og det med en høj grad af personlig sikkerhed.

Et andet alternativ er jo at holde lidt i tømmerne - og bruge succesen til en mere stille vækst - penge ind før penge ud - Det er måske ikke fuldt så sjovt, men det kan faktisk være en ret god vej frem.  
Er det til flere svende - så skal de jo også meget gerne tjene sig selv ind fra dag 1 - Der kan så være tale om at du ikke får betaling up-front - men måske kan få "delbataling" og det er den buffer du skal låne til - og så er banken igen mit forslag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Varde
Tilmeldt 7. Feb 14
Indlæg ialt: 83
Fra  Bankpartner ApS Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Caflev

Tillykke med din succes. 

Enig med John. Investor er ikke vejen frem. Ikke i traditionel stand i hvert fald, altså en som investere i din virksomhed for at for at sælge den med fremtidig profit for øje. Det kunne jo omvendt være en af dine svende gerne vil være medejer eller en ældre tømmer i byen gerne vil fusionere. Det kunne måske give noget likviditet. 

Jeg er også enig med John i at det kan blive svært at få en bank med på at finansiere din vækst. Din historik er for kort og din soliditet sandsynligvis for lav, specielt hvis du udvider balancen kraftig med større tilgodehavender og mere gæld. 

Jeg vil nok forsøge en kombination. Få noget kapital ind, som banken kan betegne som egenkapital. Det kunne være ovennævnte muligheder. Tommerfingerreglen er du skal have en soliditet på gerne 25 %, så hvis du skal bruge 1 mio. i alt, så skal der være 250.000 i efterstående kapital. 

Der er også alternativerne til banken. Vækstfonden, crowdlending, fakturasalg, Tryggaranti (for garantier) osv. 

Morten

Få den bedste finansiering til din virksomhed. Tjek bankpartner.dk Uvildig finansiel rådgivning

Tilmeldt 11. Jan 18
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer vel an på hvor villig han er til at afgive anparter. En aktiv investor kunne godt være en mulighed, specielt hvis man fandt én der havde noget knowhow til at kunne bidrage med mere end bare penge eller lån/finansiering.

Privatlån og finansiering med tilbud på billige kviklån, forbrugslån el. at låne penge let og nemt.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)