Da jeg både køber vare uden for EU og inden for EU. Dvs. jeg køber vare fra et ikke EU land (uden moms), og køber vare fra et EU land (med moms), til formål i at videresælge, skal jeg så registrere virksomheden som lønsomsafgift? Mvh. Lennart Sargezian |
Ikke forstået? Lønsumsafgiftige virksomheder har at gøre med det de beskæftiger sig med - sundhed, tandlæger, finans osv
Fatter helle ikke hvad du skulle have ud af det - for hvis du driver momspligtigt salg så skal du være momsregistreret og lægge moms på - også selv om du var en lønsumsvirksomhed
Fatter heller slet ikke hvad du tænker, for var du IKKE momsregistreret så ville du skulle betale moms i EU - men det skal du ikke når du er momsregistreret og giver sælger dit danske momsnummer - og var du ikke momsregistreret så ville du skulle betale dansk moms ved fortoldningen - det skal du ikke nu du er registret. Din momsregistrering sparer dig derfor for moms ved disse udlandskøb og så er det som tidl. nævnt ret klart - du ikke kan trække moms fra.
Du har givet ikke læst mit indlæg om importmoms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html men uden at ville lyde bedstefar agtig, så¨ud fra dit tidligere indlæg om moms og ikke rigtigt forstået svar og dette - så tror jeg du kan komme ret galt af sted hvis ikke du:
- Som minimum nu får dig et regnskabsprogram OG sætter dig noget mere ind i moms og import osv
- Overvejer at lige lade en online bogholder hjælpe dig lidt her i starten, for du kan komme møg galt af sted og få en masse moms og skatterod alt for hurtigt
jeg ved godt, at alt koster, men det koster også at gå vildt desværre.
Du kunne også som supplement overveje at skaffe INtroduktion til Regnskab i link som e-bog eller paperback - den kan også helt gratis bestilles hjem på mange biblioteker - og den vil give dig lidt nødvendig forståelse af moms - og skat og hvordan ting hænger sammen (også i forhold til dit tidl. indlæg)
God vind med det anyway
vh John H