Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab for dummy ... :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå, jeg har et meget enkelt enkelvirksomhedsfirma.

Jeg er momsregistreret og yder service til en, nogle gange tre, faste fimaer.

Det er konsulentarbejde og jeg sender en faktura med moms en gang slut måned.

Jeg bruger dinero til at sende faktura.

Men, jeg vil gerne gøre ting korrekt. Og er lige startet.

- Når jeg vil overføre penge til min privat konto - overfører jeg så bare selv? Hvordan registreres det, hvordan registrerer jeg det ved skat?

- Når jeg ordner moms, så har jeg planlagt at gøre det kvartal mæssigt. Giver det mening. Hvordan gør man det rent praktisk?

- Jeg har en separat konto til firma (privatkonto med cvr tilknyttet).

- Hvis jeg gerne vil have lidt revisor hjælp - egentligt bare nogle svar på nogle få spørgsmål, hvor er det så godt at få?

- Hvis jeg gerne vil lære mere om fradrag, selvom mit firma og indtægter og udgifter er ret enkelt - hvor finder jeg så ud af mere om det?

Håber nogle har enkle regnskabsråd for en total nybegynder :)

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

- Når jeg vil overføre penge til min privat konto - overfører jeg så bare selv? Hvordan registreres det, hvordan registrerer jeg det ved skat?

Når du driver virksomhed i personlig regi er du den samme som virksomheden. Det vil sige, at du blot overfører til din (anden private) konto. Bogføringen sker derfor med kredit bank og debet hævet privat under virksomhedens egenkapital. Du registrere ikke selve hævningen hos SKAT, men blot hvor meget du har tjent i løbet af året som du herefter afregner almindelig personlig skat af. Ca. 42% for de der ikke er i topskat. Du har måske forskudsregistreret dig med en indkomst hos SKAT således du har modtaget opkrævning på b-skat? Ellers skal du have det gjort og lagt til side til afregning af din personlige skat. 

Hvis du har en høj indkomst eller mange renteudgifter i din virksomhed kan det være, at det ville være en fordel for dig at blive beskattet efter virksomhedsskatteordningen - men den er lidt mere avanceret og kræver revisorbistand. Jeg vil ikke tro, at det er tilfældet for dig.

- Når jeg ordner moms, så har jeg planlagt at gøre det kvartal mæssigt. Giver det mening. Hvordan gør man det rent praktisk?

I starten er du kvartalsregistreret. Idet din virksomhed ikke er stor vil du på et tidspunkt blive halvårsregistreret og skal derfor kun indberette og afregne moms halvårligt. Du gør det praktisk, at du kigger din bogføring igennem og kontrollere at du har afregnet korrekt udgående moms af dine fakturaer og du har bogført udgifter mv. korrekt med indgående moms. Så passer det der står i Dineros balance med det du skal afregne til SKAT i moms. Dette gøres via SKATs hjemmeside hvor du skal have en TastSelv kode til din virksomhed.

- Jeg har en separat konto til firma (privatkonto med cvr tilknyttet).

Dejligt, så er der adskillelse og det er langt mere overskueligt for dig.

- Hvis jeg gerne vil have lidt revisor hjælp - egentligt bare nogle svar på nogle få spørgsmål, hvor er det så godt at få?

Her på Amino! Ellers kan du altid søge en lokal revisor til at assistere dig. 

- Hvis jeg gerne vil lære mere om fradrag, selvom mit firma og indtægter og udgifter er ret enkelt - hvor finder jeg så ud af mere om det?

Jeg tror John Hannover har lavet noglet e-bøger om fradrag. Ellers har SKAT vistnok løbende oplysningsmøder med bl.a. dette. Ellers kan en revisor også hjælpe lidt her.

Du kan skrive en PM til mig hvis det er du har løbende spørgsmål.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

powerstart:

1

- Når jeg vil overføre penge til min privat konto - overfører jeg så bare selv? Hvordan registreres det, hvordan registrerer jeg det ved skat?

2

- Når jeg ordner moms, så har jeg planlagt at gøre det kvartal mæssigt. Giver det mening. Hvordan gør man det rent praktisk?

3

- Jeg har en separat konto til firma (privatkonto med cvr tilknyttet).

4

- Hvis jeg gerne vil have lidt revisor hjælp - egentligt bare nogle svar på nogle få spørgsmål, hvor er det så godt at få?

5

- Hvis jeg gerne vil lære mere om fradrag, selvom mit firma og indtægter og udgifter er ret enkelt - hvor finder jeg så ud af mere om det?

1 Overførsler fra dig til firma eller fra firma til dig sker i status. Dit regnskab er en driftsdel = indtægter og udgifter - OG en status del = beholdinger mm
Du overfører i status - fra egenkapital mellemregning til bank og det ændrer intet ved resultatet

2 Du bruger et regnskabsprogram og bogfører moms korrekt = moms på alle salg til alle i DK og private i  EU (mere at lære hvis du sælger til firmaer i EU og til uden for  EU) Købsmoms skal fremgå af den faktura du bogfører fra dansk momsregistreret for at blive bogført på købskonto med moms. Du indberetter så kvartalsmæssigt efter momsfristerne som indlogget i skat.dk

3 Super - også i princip lovkrav

4 her eller ved at bruge en online bogholder - de er ikke så dyre

5 To eller tre bogforslag - alle skrevet til begyndere og letlæste og billige som E-bog eller paperback - Bruger du bogholder er de mindre vigtige, ellers ville jeg hvis jeg var dig lige klikke ind - du ser indholdsfortegnelse inden du skal beslutte noget

Introduktion til Regnskab LINK - giver dig forståelse for hvad det er regnskab går ud på, uanset hvilket program du bruger

Fradrag 2018 LINK med hvad fradrag generelt har for krav og mere end 70 konkrete og mest efterspurgte fradrag for firmaer

Personlig virksomhed LINK - bogen for alle der vil igang med, eller er i gang som nye i enkeltmands, PMV og I/S

Den slags "fagbøger" kan du roligt lade din virksomhed købe da de alene købes for at sikre korrekt drift og resultat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind, tusind tak :) Det er virkelig en fed hjælp man får herinde, er helt overrasket. Læste det for et stykke tid siden, men fik lige lidt travlt med ekstra kunde og er ved at komme lidt ned på jorden igen og vil begynde at kigge på det som i har fortalt om. Det er så dejligt, tak :D

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)