Nå, jeg har et meget enkelt enkelvirksomhedsfirma. Jeg er momsregistreret og yder service til en, nogle gange tre, faste fimaer. Det er konsulentarbejde og jeg sender en faktura med moms en gang slut måned. Jeg bruger dinero til at sende faktura. Men, jeg vil gerne gøre ting korrekt. Og er lige startet. - Når jeg vil overføre penge til min privat konto - overfører jeg så bare selv? Hvordan registreres det, hvordan registrerer jeg det ved skat? - Når jeg ordner moms, så har jeg planlagt at gøre det kvartal mæssigt. Giver det mening. Hvordan gør man det rent praktisk? - Jeg har en separat konto til firma (privatkonto med cvr tilknyttet). - Hvis jeg gerne vil have lidt revisor hjælp - egentligt bare nogle svar på nogle få spørgsmål, hvor er det så godt at få? - Hvis jeg gerne vil lære mere om fradrag, selvom mit firma og indtægter og udgifter er ret enkelt - hvor finder jeg så ud af mere om det? Håber nogle har enkle regnskabsråd for en total nybegynder :) |
Hejsa
- Når jeg vil overføre penge til min privat konto - overfører jeg så bare selv? Hvordan registreres det, hvordan registrerer jeg det ved skat?
Når du driver virksomhed i personlig regi er du den samme som virksomheden. Det vil sige, at du blot overfører til din (anden private) konto. Bogføringen sker derfor med kredit bank og debet hævet privat under virksomhedens egenkapital. Du registrere ikke selve hævningen hos SKAT, men blot hvor meget du har tjent i løbet af året som du herefter afregner almindelig personlig skat af. Ca. 42% for de der ikke er i topskat. Du har måske forskudsregistreret dig med en indkomst hos SKAT således du har modtaget opkrævning på b-skat? Ellers skal du have det gjort og lagt til side til afregning af din personlige skat.
Hvis du har en høj indkomst eller mange renteudgifter i din virksomhed kan det være, at det ville være en fordel for dig at blive beskattet efter virksomhedsskatteordningen - men den er lidt mere avanceret og kræver revisorbistand. Jeg vil ikke tro, at det er tilfældet for dig.
- Når jeg ordner moms, så har jeg planlagt at gøre det kvartal mæssigt. Giver det mening. Hvordan gør man det rent praktisk?
I starten er du kvartalsregistreret. Idet din virksomhed ikke er stor vil du på et tidspunkt blive halvårsregistreret og skal derfor kun indberette og afregne moms halvårligt. Du gør det praktisk, at du kigger din bogføring igennem og kontrollere at du har afregnet korrekt udgående moms af dine fakturaer og du har bogført udgifter mv. korrekt med indgående moms. Så passer det der står i Dineros balance med det du skal afregne til SKAT i moms. Dette gøres via SKATs hjemmeside hvor du skal have en TastSelv kode til din virksomhed.
- Jeg har en separat konto til firma (privatkonto med cvr tilknyttet).
Dejligt, så er der adskillelse og det er langt mere overskueligt for dig.
- Hvis jeg gerne vil have lidt revisor hjælp - egentligt bare nogle svar på nogle få spørgsmål, hvor er det så godt at få?
Her på Amino! Ellers kan du altid søge en lokal revisor til at assistere dig.
- Hvis jeg gerne vil lære mere om fradrag, selvom mit firma og indtægter og udgifter er ret enkelt - hvor finder jeg så ud af mere om det?
Jeg tror John Hannover har lavet noglet e-bøger om fradrag. Ellers har SKAT vistnok løbende oplysningsmøder med bl.a. dette. Ellers kan en revisor også hjælpe lidt her.
Du kan skrive en PM til mig hvis det er du har løbende spørgsmål.