Hvis du køber en ny computer til dit firma, så har du jo bare 2 computer i firmaet. Du kan købe den privat ved feks krediter afskrivninger debiter priivat forbrug
Hvordan er reglerne for afskrivninger, som er afskrevet?
Eksempel: Hvis jeg køber en ny bærbar, hvad gør jeg så med den gamle, som er funktionsdygtig, men dog er for langsom til erhvervsmæssig brug?
Vh CHC
Beholder den i selskabet - eller køber den ud selv eller dokumenterer den er udgået. Risiko er, at ved evt lukning eller kontrol så siger skat Hallo - hvor er aktiverne - er de i firmaet eller har du købt ny computer regelmæssigt for at familien skulle overtage den gamle osv.
Derfor - uanset afskrevet eller ikke, så tilhører de virksomheden og enten bør du købe den ud til markedspris + moms eller destruere eller til nød beholde (men med hvilken begrundelse når du siger den ikke duer til erhverv) Moms er så ved udkøb fuld moms i anskaffelsesåret - og så 20% ned med momsen til den år 6 er 0 - med andre ord en fast trappe og ikke % i forhold til faktisk sandsynliggjort værdi ved eget udkøb
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Mange tak for svaret. Jeg betvivler ikke det skrevne, men ved du/andre hvor det står i en bekendtgørelse. Jeg er stadig i tvivl om, hvordan man dokumenterer, at den er udgået, bortskaffet, destrueret mv.
Der er ikke en lov om det mig bekendt - men det ligger jo i sagens natur at det er firmaet der ejer sine aktiver når de er trukket fra - og der er love om hvordan man tager dem ud selv - f.eks. momsmæssigt med fuld moms anskaffelsesåret og 20% ned til den år 6 er 0 - eller for andre der køber - almindelig moms -
Der findes heller ikke en beskrivelse af hvordan man dokumenter ting er gået i stykker. Det er jo blot hvis skat ved en lukning finder, at der er f.eks. købt en stribe ting som sagtens kunne bruges privat - men som nu ikke kan gøres rede for, at man kan ha problem
Man afleverer f.eks. gammel telefon eller computer ved køb af nyt i forretning og får kvittering på afleveringen - Eller men går på genbrugsplads og beder om en kvittering (som man laver inden og som de gerne stempler) på den elektronik f.eks. man afleverer - man bruger billede hvis man der kan se den er destrueret - masser af muligheder.
Kan man IKKE vise det, så er der en risiko for at skat vil mene man nok bare har taget den selv eller givet den bort - så alm sund fornuft
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER