Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivninger, som er afskrevet - hvad er reglerne?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 18
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvordan er reglerne for afskrivninger, som er afskrevet?

Eksempel: Hvis jeg køber en ny bærbar, hvad gør jeg så med den gamle, som er funktionsdygtig, men dog er for langsom til erhvervsmæssig brug?

Vh CHC

Fra Odense
Tilmeldt 2. Jan 18
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:36

Hej CHC

Du kan jo eventuelt sælge den, hvis den fortsat er funktionsdygtig. Derefter bogføre salget som varesalg :-)

Website: Bonusvegas.dk

Tilmeldt 2. Jan 18
Skrevet kl. 14:59

Hej Lars

Den er jeg med på. Big Smile

Jeg tænkte mere på en henvisning til en bekendtgørelse, hvor reglerne står.

Vh CHC

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 15:48

Der er ingen regler

Hvis du køber en ny computer til dit firma, så har du jo bare 2 computer i firmaet. Du kan købe den privat ved feks krediter afskrivninger debiter priivat forbrug

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:19

CHCkonsulent:

Hej

Hvordan er reglerne for afskrivninger, som er afskrevet?

Eksempel: Hvis jeg køber en ny bærbar, hvad gør jeg så med den gamle, som er funktionsdygtig, men dog er for langsom til erhvervsmæssig brug?

Vh CHC

Beholder den i selskabet - eller køber den ud selv eller dokumenterer den er udgået. Risiko er, at ved evt lukning eller kontrol så siger skat Hallo - hvor er aktiverne - er de i firmaet eller har du købt ny computer regelmæssigt for at familien skulle overtage den gamle osv.

Derfor - uanset afskrevet eller ikke, så tilhører de virksomheden og enten bør du købe den ud til markedspris + moms eller destruere eller til nød beholde (men med hvilken begrundelse når du siger den ikke duer til erhverv)
Moms er så ved udkøb fuld moms i anskaffelsesåret - og så 20% ned med momsen til den år 6 er 0 - med andre ord en fast trappe og ikke % i forhold til faktisk sandsynliggjort værdi ved eget udkøb

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jan 18
Skrevet kl. 08:52

Hej John

Mange tak for svaret. Jeg betvivler ikke det skrevne, men ved du/andre hvor det står i en bekendtgørelse. Jeg er stadig i tvivl om, hvordan man dokumenterer, at den er udgået, bortskaffet, destrueret mv.

Vh CHC

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09

Der er ikke en lov om det mig bekendt - men det ligger jo i sagens natur at det er firmaet der ejer sine aktiver når de er trukket fra - og der er love om hvordan man tager dem ud selv - f.eks. momsmæssigt med fuld moms anskaffelsesåret og 20% ned til den år 6 er 0 - eller for andre der køber - almindelig moms -

Der findes heller ikke en beskrivelse af hvordan man dokumenter ting er gået i stykker. Det er jo blot hvis skat ved en lukning finder, at der er f.eks. købt en stribe ting som sagtens kunne bruges privat - men som nu ikke kan gøres rede for, at man kan ha problem

Man afleverer f.eks. gammel telefon eller computer ved køb af nyt i forretning og får kvittering på afleveringen - Eller men går på genbrugsplads og beder om en kvittering (som man laver inden og som de gerne stempler) på den elektronik f.eks. man afleverer - man bruger billede hvis man der kan se den er destrueret - masser af muligheder.

Kan man IKKE vise det, så er der en risiko for at skat vil mene man nok bare har taget den selv eller givet den bort - så alm sund fornuft

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jan 18
Skrevet kl. 07:32

Hej John

Tak for dit svar, så har jeg det at arbejde videre med.

Vh CHC

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)