Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejder for tidligere arbejdsgiver - hvordan er reglerne (skat)?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 18
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er startet som selvstændig konsulent for et halvt års tid siden. Nu er jeg blevet gjort opmærksom på en "70 %'s regel" om, at jeg ikke må arbejde mere end 70 % af tiden for min tidligere arbejdsgiver, uden at blive beskattet anderledes (hårdere). Jeg har tidligere hørt om noget lignende, men ikke en fast procentsats. Er der nogen der kender reglerne for dette og som kan henvise til disse?

På forhånd tak. Big Smile

CHC

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:47
Tilmeldt 2. Jan 18
Skrevet kl. 14:03

Hej Birte

Jeg havde heller ikke hørt om den 70 % regel, indtil for nyligt, men jeg er bekendt med at der kan være nogle udfordringer, hvis man udelukkende arbejder for en virksomhed. Det var en anden selvstændig, som oplyste mig om denne "regel".

Min situation er den, at jeg har været ansat i en virksomhed i en længere årrække, men valgt medio 2017 at starte selvstændigt. Min absolut største kunde har været min tidligere arbejdsgiver, men der har også været andre kunder.

Jeg vil bare sikre mig, at der ikke er nogle faldgruber i dette.

Vh CHC

Fra Odense
Tilmeldt 2. Jan 18
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:38

Hej CHC,

Jeg tilslutter mig Birte og har aldrig hørt om 70% reglen. Men ja, der er nogle lidt spændende regler med hvornår man bør være ansat og hvornår man kan agere som konsulent. Var selv i en lignende situation og snakkede med min revisor, som lagde vægt på at lønnen varierede, at man ikke havde en 100% fast aftale mv.

Website: Bonusvegas.dk

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:46

CHCkonsulent:
Jeg vil bare sikre mig, at der ikke er nogle faldgruber i dette.

Den helt korrekte vej er jo at bede Skat om et bindende skriftligt svar. Ja, man skal som minimum kunne vise, at man også arbejder for andre og at man aktivt markedsfører sig for at finde flere kunder.

Derudover vurderes hver sag jo for sig og der kommer alle reglerne om arbejdets karakter, risiko osv. ind.

Tilmeldt 2. Jan 18
Skrevet kl. 14:54

Hej Lars

Ja, det var disse "spændende regler", som jeg gerne ville have kastet lidt lys over. :-)

Jeg tror også, at jeg lige vender det med min revisor.

Vh CHC

Tilmeldt 2. Jan 18
Skrevet kl. 14:56

Hej Birte

Det er selvfølgelig en mulighed, men jeg skal have møde med min revisor snart, så jeg vil lige vende det med ham først.

Vh CHC

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:54
Tilmeldt 2. Jan 18
Skrevet kl. 08:47

Hej John

Mange tak, så fik jeg styr på det. Big Smile

Rigtig god og nyttig vejledning samt gode links.

Vh CHC

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)