Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er bankens anvars pligt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg vil lige høre om hvis nogen kender bankens ansvars pligt når.

Sagen er:

Den 21-12-17 kontankter jeg min bank og spørg om de kan oprette en alderspension til mine 2 børn. Jeg talte med banken på telefonen og som bad mig om at skrive til dem i min netbank, der jeg spurgte dem om de kunne oprette en alderspension til mine 2 børn. Bankrådgiveren informerede mig på telefonen om at min yngste datter skulle oprettes og spurgte efter en fødselsattest og sygesikringsbevis som var også tilsendt i netbank.

Banken informerede mig om at jeg skulle underskrive dokumenterne på min netbank med NemID inden slutningen af 2017.

Den 29-12-17 kontakter jeg banken for at høre hvor de digitale dokumenter var som jeg skulle underskrive, men blev informeret om at de havde overset den mail/ opgave.

Nu er det forsent til at oprette en alderspension inden den nye lovgivning træder i kraft  Januar 2018, det betyder at mine børn vil være nød til at vente 2 år mere før de kan gå på pension.

I bankens vilkår står der:

Ansvar:

Banken er erstatningsansvarlig, hvis den på grund af fejl eller forsømmelser opfylder aftalte forpligtelser for sent eller mangelfuldt.

Har jeg en sag med hensyn til den overstående?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12882
Skrevet kl. 23:21

Start med at spørg dig selv om du ikke bære en del af skylden ved du kun at givet banken 3-4 arbejdsdage?  Hvorfor fulgte du ikke på allerede på sagen den 28 dec?

At du er meget sent ude er vel ikke mankens skyld.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 23:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Jeg vil lige fortælle at jeg nåede i tide at oprette alderspension til mine børn.

Sagen er . Ugen før jule og de 3 dage mellem jul og nytår er det meget svært at få fat i sin bank.

Jeg har været kontakt med min bank flere gange om dagen og der kunne være over 1 time telefon vente tid.

Sagen er når det handler om børn kan du ikke lave digitale underskrift , både for pension, børneopsparing osv . Der skal du underskrive dokumenterne fysisk.

Så det jeg gjorde var at jeg ringede ind til dem for at de skal lave dokumenterne, så tog jeg over til en rådgivning afdeling tæt på mig og fik dem til at printe det ud, så jeg kunne underskrive dem så de kunne register det på 5min.

Hvis de skulle sende det med post, ville jeg ikke kunne nå det inden 2018.

Udover det.

Den pension du snakker om giver ikke mulighed for at gå på pension 2år før, men den giver til gengæld mulighed for at hæve pensionen 2år før de går på pension.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 23:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En anden ting.

Det er dit ansvar og ikke bankens

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 08:21

Der er en række betingelser, som skal være opfyldt, før der kan komme en erstatning på banen. Jeg har vært ved at forestille mig, at det vil være gældende i dit tilfælde.

Fra København
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 09:27

Hej,

Tak for svar!

Som jeg skrev i min forst indlag, jeg kontakt banken først på telefon og var informeret af min bank rådgiven til:

1. Send mailen i netbank.

2. Lovet at de vil oprat pensionen ind 2018 af bank radgiver og det var ingen problem.

3. Informeret at jeg kan godt skrive under på netbank men det skulle bare ske ind års afslutning.

Jeg gå ud for når jeg er informeret af min bank på den måde og de har 4 dag til at oprat konti at det er ikke min ansvar mere men deres opgave på grund af det de har lovet mig.

Grund til jeg ikke gjørt det tidligere er fordi jeg var ikke oppmerksom på den ny lovgivning som trælle i kraft i 2018 for jeg læst den den 21-12-2017 på Børsen Business.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:17

Det hele kommer jo ud på hvor meget du kan bevise. Betingelserne for erstatning er:
1) Ansvarsgrundlag (culpa/uagtsomhed)
2) At der er lidt et økonomisk tab
3) At der er kausalitet (sammenhæng med handling/undladelse og tab)
4) At tabet har været adækvant (det var påregneligt for banken, at du ville lide et tab for deres handling).

Angående ansvarsgrundlaget. Hvis banken har lovet dig, at det kunne lade sig gøre, og du kan bevise det, samt banken herefter har "glemt" dig, er kravet opfyldt.

Angående det økonomiske tab. At man først senere kan få udbetalt sin pension, er ikke et økonomisk tab (det er bare træls). Hvis du dog kan godt gøre et økonomisk tab, er kravet også opfyldt.

Der er kausal sammenhæng mellem bankens handling og dit tab (hvis der er lidt et sådan).

Det forekommer sandsynligt, at kravet om adækvans er opfyldt.

Hvis ovenstående krav alle er opfyldte, og du som sagt kan bevise din påstand (fx ved telefonsamtaler der er optaget eller e-mails), kan du starte med at klage til pengeinstitutklagenævnet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57

Det er skidt at du ikke fik en aftale til underskrift i netbank og underligt at den ikke blev lagt der omg den 29 da du talte med dem. Jeg kan ikke overskue det med at oprettet til barn der skulle identificeres osv, men for egen og voksens vedkommende, forstår jeg ikke helt, at man ikke den 29 lagde den til underskrift omg. 
Jeg talte med min bank - Nordea - den 28 om en ændring til en ratepension, og den aftale lå til underskrift 5 min efter i netbank, blev underskrevet og dermed i orden

Underligt at I ikke bare fik den lagt der den 29, det mangler der lidt forklaring på.

En del banker - inkl. Nordea f.eks. har 24 timer telefon- Hvis det er tilfældet så kan du jo få en kontakt og måske overført til en alderspensionskonto relativt let

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)