Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT i et IVS - hvad kan svare sig?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Oct 17
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har stiftet et IVS selskab og fra dag 1 af sagt til mig selv, at jeg ville vente 1/2 - 1 år før jeg begynder at udbetale løn til mig selv.

Målet var/er nemlig at stræbe efter (hurtigst muligt) at få kapital til at anskaffe mig en firmabil, samt omdanne firmaet til APS.

Mit spørgsmål er derfor:

Kan jeg komme til at betale virksomhedsskat af de SAMME tjente penge, hvis vi nu sagde jeg stort set intet brugte og videreførte samme overskud til det efterfølgende år?

Og så et lille ekstra spørgsmål:

Er det korrekt forstået, at jeg kommer til at betale 22% af mit overskud, for derefter at betale personlig skat samt AM-bidrag og feriepenge?

Det vil altså sige at hvis man er ude på at få mest muligt ud af firmaet ift. løn, så kan det ikke svare sig at gå efter et stort overskud, men er der andre fokusområder ift. forretningsplanen som f.eks høj registreret virksomhedskapital, investeringer i firmaet osv. ja så er det at stræbe efter et stort overskud fordelagtigt?

- Nu gør jeg det meget sort på hvidt i know, jeg skal bare lige være med på om jeg noogenlunde har forstået ovenstående korrekt.

Mvh. den nye iværksætter

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:48

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 12:51

Dennyeiværksætter:
Er det korrekt forstået, at jeg kommer til at betale 22% af mit overskud, for derefter at betale personlig skat samt AM-bidrag og feriepenge?

Du kommer kun il at betale personlig skat og feriepenge, hvis du udbetaler løn til dig selv.

Dennyeiværksætter:
Kan jeg komme til at betale virksomhedsskat af de SAMME tjente penge, hvis vi nu sagde jeg stort set intet brugte og videreførte samme overskud til det efterfølgende år?

Nej du kommer kun til at betale af det igangværende år 

Tilmeldt 1. Oct 17
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 13:16

Men hvis jeg først udbetaler løn efter der er betalt virksonhedsskat for 2017, så kommer jeg jo til at betale både virksomhedsskat og personlig skat- korrekt ?

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 14:38

Dennyeiværksætter:
så kommer jeg jo til at betale både virksomhedsskat og personlig skat- korrekt ?

Det gør du heller ikke, din løn er en omkostning for virksomheden og gør dit overskud mindre og derfor mindre virksomhedsskat.

Du skal registres som arbejdsgiver, skal du have løn i 2017 så indberet det til skat i 2017 eller senest den 17/1 2018

Det du snakker om er udbytte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:50

Dennyeiværksætter:

1

2

Du - som mange andre - burde enten læse en masse om skat eller bruge en bogholder, for der kan givet være meget mere optimering muligt end det du lige her spørger om

1 Du betaler 22% selskabsskat af overskuddet det år du har det - og derefter går det ved årsafslutning ind i status og med beløbet efter skat og udløser så ikke isoleret set mere skat. Af dit overskud skal mindst 25% overføres til reserve - men gerne mere hvis du vil, for hurtigere omdannelse til ApS

Jeg tvivler på du kan lave årsafslutningen og regnsk. 2.0 i korrekt i virk.dk og selskskabsselvangivelsen helt korrekt uden hjælp, som ikke behøver at være dyrt

2

Det du hæver som løn er en udgift og spiser derfor af overskud. Der er derfor aldrig både personlig skat og AM bidrag og selskabsskat af samme penge

Det du hæver som løn skatteangiver du og betaler personlig skat inkl AM bidrag af blot

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 18:21

Cookie - John Hannover:

2

Det du hæver som løn er en udgift og spiser derfor af overskud. Der er derfor aldrig både personlig skat og AM bidrag og selskabsskat af samme penge

Det er nu ikke helt korrekt jf. andres svar på mind tråd her: https://www.amino.dk/forums/t/291446.aspx

Hvis lønnen udbetales af reserver optjent ved tidligere års selskabsbeskattet overskud, og virksomheden ikke efterfølgende får genereret overskud, så indtræder der reelt dobbeltbeskatning i form af selskabsskat og personskat.

Mit spørgsmål i tråden er meget lig OPs.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Forstår hvad du mener - men er ikke enig

Hvis du hæver løn - og bruger opsparet tidl overskud, så får du et underskud som kan modregens senere års overskud og dermed jo ikke dobbelt op - da det så nedsætter selskabsskatten det år.

Det er klart hvis du ET år har overskud og så ikke tager løn men senere år bruger det opsparede overskud til løn, og ALDRIG siden får overskudsår igen, så har man dummet sig helt enkelt ved ikke altid hæve løn op til topskattegræsen

Du kan ikke sige at fordi du bruger sidste års overskud til løn så er det dobbelt skat så længe det jo giver fradrag senere år - det mener jeg er forkert set OG desuden ville du normalt tage udbytte op til 27% grænsen for at få den reserve ud - til bundskat - og så ellers til 42% som udbytte frem for løn.

Du kunne lige så godt hævde, at der ikke er fradrag for udgifter i det hele taget hvis du bruger opsparet reserve så - uanset til løn til dig, andre eller computer, internet, varer osv, for har du bare underskud og underskud - så får du intet ud af det underskud før du laver et overskud at modregne i - det er selskabers natur - i modsætning til personlig virksomkhed.

Det andet er en for rodet betragtning ud fra dels helt forkert valg fra start ved ikke at hæve løn til topskattegrænse og så forventninger om aldrig mere at få et overskudsår i selskabet og - mangel på brug af udbytte - men hvis du driver noget er KUN giver overskud et år, og vil fordele det skattemæssigt over mange år, så ville personlig virksomhed og VSO være det rigtige valg.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)