Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Begynder Spørgsmål1) Selskabsskat og konsolidering

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Som nystartet er der lige et par basale spørgsmål, som nok er trivielle for Jer herinde, men som jeg ikke har kunnet finde svar på ved søgning. For overskuelighedens skyld tager vi dem i separate tråde. Inden der nu påpeges at jeg skal til revisor, så bare rolig det kommer, men ikke lige nu.

Jeg er sikker på at nedenstående har en simpel forklaring, og udføres i samtlige virksomheder. Men da negativ skat kun kan fremføres som aktiv, og ikkekommer til udbetaling (svjv) er jeg i tvivl om metoden.

---------

Baggrund:

I den alm. konstellation med Holding og Drift-aps forventes at der kan opbygges et overskud til akkumulering og udbytte.

Dette skal der betales selskabs-skat af hvert år, beløbet opspares i drift eller holding som frie reserver. Idet man ønsker at kunne ride igennem konjukture, og opretholde drift med ansatte.

Lad os sige at der er 3 m.kr. efter x års drift, udover bunden stiftelses-kapital.

I perioder med underskud, da tæres planmæssigt på frie reserver, som jo i lønform ender med at være dobbelt-beskattet. Der opbygges et underskud, og aktiveres negativ selskabsskat til fremførsel. Efter x år er kassen tom. Ved ophør har selskabet et ubrugt skatte-aktiv på 22%*3mill (største reserveværdi) altså 660.000kr

----

Hvad sker der så? Hvorledes får man de penge ud?

Eller skrevet med andre ord, hvorledes kan man hensætte til flere år, så kapitalberedskab ikke dobbelt-beskattes ved ophør efter driftstabs?

DEt er jo klart at det ikke er i fælles interesse at udskyde selskabsskat i det uendelige, men det er jo ønskeværdigt at polstre virksomheder så de ikke vælter fordi der er en brise på konjukturen. Så der må være en nem og lige til metode, når man nu ikke kan få negativ skat udbetalt.

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 13:23

Det er desværre bare ærgerligt. Man kan ikke lave nogle krumspring, tricks eller andet. Det er bare med at køre videre eller lukke med tab.

(det er bedst at lave underskud og så overskud 😊 ellers skal man køre det som enkeltmandsvirksomhed, hvor man før eller siden forhåbentlig får udnyttet underskuddet)

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 14:52

Undtagelse hvis virksomheden bedriver forskning eller udvikling, kan skattekreditordningen bruges og derved kan den del af underskuddet, som kan allokeres hertil, refunderes årligt (udbetaling og underskud til fremførsel formindskes).

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 17:49

OK, jeg var sikker på at jeg måtte have misforstået noget så simpelt og basalt.

Der er med andro ord absolut intet incitament til at konsolidere en virksomhed til at kunne modstå perioder med driftsunderskud. Virksomhedens drift skal tilpasses dens umidelbare indtjening indenfor en regnskabsperiode.

Afledt af ovenstående, så er der intet incitament til at polstre udover absolut minimum til alm. drift indenfor et regnskabsår. Gør man det siger man indirekte farvel til 22% af beløbet som man blot afleverer til skat.....

-----

Det er jo helt tosset!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)