Jeg har en bygning, som jeg lejer ud til en restaurant. Da jeg ikke har nogen lån, er overskuddet næsten lig med omsætningen. Jeg overvejer derfor at selskabsgøre bygningen, så min hustru og jeg kan trække 2 x 50.000 ud til 27% beskatning årligt. Min tvivl går imidlertid på, om dette vil give så meget bøvl og omkostninger i forhold til revisor og andre formalia, at fordelen bliver overskygget af bøvlet? |
Det må først og fremmest være spørgsmål om risiko synes jeg.
Dernæst: Betaler i topskat, for ellers giver det jo intet at trække ud til 27% udbytte. Der vil jo først være betalt selskabsskat med 22% og så 27% i rest = ganske samme som alm bundskat med am bidrag - ca 41%. Betaler i topskat, så kan udbytte til 27% skubbe topskattegrænsen de der ca 100.000 kr op (og inden nogen siger holding og skattefrit udbytte, så skynder jeg mig at sige det ikke ændrer spor, for det er stadigt 22% selskabsskat i drift og hvis I en dag skal have pengene ud - stadigt 27% -42% oveni, og ved at spare op og ikke tage udbytte hele tiden, så bliver en større og større del jo til 42% = total som topskat)
Selskab koster så let 4-6.000 mere per år også - lovpligtig arbejdsskade, nogen gange lidt dyrere bank, mere kompliceret (og offentligt) regnskab mm - men først og fremmest kan selskabet begrænse risiko, hvis det tjener formål
vh John Hannover