Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momspligt på workshop / et-dagskursus

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Dec 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Jeg har enkeltmandsfirma med bi-branchekode "anden undervisning" 855900, som jeg har momsregistreret, men er nu i tvivl om, om den aktivitet jeg afholder i den del af firmaet egentlig er momspligtig.

Jeg udbyder en gang årligt et et-dagskursus / workshop i præsentationsteknik, primært rettet mod sundhedspersoner.

Da omsætningen (netop) overstiger 50.000 har jeg valgt at afholde det i firma og efter en snak med SKAT blev det vurderet at det nok var momspligtigt, hvilket i så fald er en undtagelse fra den generelle momsfrihed og kræver følgende 3 krav opfyldt:

• Der skal være tale om kursusvirksomhed
  • Det enkelte kursus skal være rettet mod virksomheder og institutioner
  • Kursusvirksomheden skal drives med gevinst for øje.

Jeg kan umiddelbart se, at det er kursusvirksomhed i lovens forståelse heraf. Derimod er jeg i tvivl om det er primært rettet mod virksomheder og institutioner (det faktiske publikum er overvejende læger og ambulancefolk fra Nordeuropa, der betaler via arbejdsplads eller eget firma). Og sluttelig er jeg i tvivl, om det drives med gevinst for øje (det har aldrig været et formål, men i og med det forløber i mit firma er det måske at tolke som sådan - blot min egen fejl, at jeg ikke prissætter efter at få overskud?).

Website for kurset her: https://p3.scanfoam.org/

Jeres input vil være værdsat.

Da dette er con amore foretagende modtager jeg også gerne forslag til, hvordan man kan afvikle dette på en mere crowd sourced måde, da jeg må sande at den regnskabstekniske byrde for en, der gør det uden sigte til overskud så langt overgår det rimelige.

Mvh

Mads

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du momsregistreret så er du momsregistreret og skal tage moms af din aktivitet, ligesom du fradrag for dit køb.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)