Kære alle Jeg har enkeltmandsfirma med bi-branchekode "anden undervisning" 855900, som jeg har momsregistreret, men er nu i tvivl om, om den aktivitet jeg afholder i den del af firmaet egentlig er momspligtig. Jeg udbyder en gang årligt et et-dagskursus / workshop i præsentationsteknik, primært rettet mod sundhedspersoner. Da omsætningen (netop) overstiger 50.000 har jeg valgt at afholde det i firma og efter en snak med SKAT blev det vurderet at det nok var momspligtigt, hvilket i så fald er en undtagelse fra den generelle momsfrihed og kræver følgende 3 krav opfyldt:
Jeg kan umiddelbart se, at det er kursusvirksomhed i lovens forståelse heraf. Derimod er jeg i tvivl om det er primært rettet mod virksomheder og institutioner (det faktiske publikum er overvejende læger og ambulancefolk fra Nordeuropa, der betaler via arbejdsplads eller eget firma). Og sluttelig er jeg i tvivl, om det drives med gevinst for øje (det har aldrig været et formål, men i og med det forløber i mit firma er det måske at tolke som sådan - blot min egen fejl, at jeg ikke prissætter efter at få overskud?). Mads |
Er du momsregistreret så er du momsregistreret og skal tage moms af din aktivitet, ligesom du fradrag for dit køb.