Jeg producerer Sparkling Tea i Tyskland og i den forbindelse køber jeg etiketter fra et Tysk firma, som leveres til min produktion. Det betyder, at de lægger moms på, da det leveres til Tysk adresse. I 2017 har jeg brugt ca. 25.000 kroner dvs. ca. 5000 kr i Tysk moms.
Er der nogle, som har erfaringer med at at få moms tilbage? Er processen langtrukken og besværlig, eller er det lige til at gå til?
Min erfaring for nogle få forsøg er, at det er relativt kompliceret, da de fleste lande som udgangspunkt bruger momsreff til rejse og tilsvarende, som også fremgår af Whiskeys link - med formålene
Eksempler på køb, du typisk kan få tilbagebetalt momsen af:
Jeg vil slet ikke udelukke man også kan få det for varer købt (og vel anvendt i Tyskland og så videre eksporteret nu sammen med noget andet) men det er da bestemt at forsøge
Hvis det du får leveret i Tyskland bruges af en der videreforarbejder eller sætter etiketterne på deres produkt for at få noget dansk på, kunne de så ikke købe de etiketter som tysk momsregistrerede og bare lægge selve etikettens pris på til dig når de fakturerer varen (idet jeg går ud fra det ikke er din egen produktion og den ikke er tysk momsreg)
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg vil slet ikke udelukke man også kan få det for varer købt (og vel anvendt i Tyskland og så videre eksporteret nu sammen med noget andet) men det er da bestemt at forsøge
Tyskland er et af de lande i EU - hvis ikke det letteste - at få momspenge retur fra. Det gælder også varer og tjenesteydelser.
Tak for svar - jeg er helt med på at man køre processen gennem skat, så det handlede om, det var nemt eller umuligt. Jeg vil forsøge at få vores partner i Tyskland til at spise alle regninger i processen og fakturerer mig efterfølgende uden moms.