Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af IVS selskabs reserve / resultatdisponering

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Dec 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har netop overstået første regnskab i mit IVS, og skal ifølge reglerne opspare 25% af overskuddet i en særlig reserve (indtil 50.000).

Jeg tænkte at jeg opretter en særskilt konto under egenkapital til dette.. men jeg er i tvivl om hvordan jeg får bogført pengene derind?

Hvilken modkonto bruger jeg? Jeg bliver hverken klog på min revisor eller support fra mit regnskabsprogram

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, hvilket regnskabsprogram har du?

En måde at du kunne gøre det på er ved at lave konti til resultatdisponering, i slutningen af din resultatopgørelsen.

F.eks. du har et overskud efter skat på 1.000 kr.
(de står derfor i kredit)
Bogføring af resultatdisponeringen kunne se sådan ud:
D - Overført til iværksætter reserve - 250 kr. (under resultatopgørelsen)
K - Reserver for iværksætter - 250 kr. (under egenkapital)
D - Overført resultat (under resultatopgørelsen)
K - Overført resultat (under egenkapital)

På den måde vil du få et 0 til slut i din resultatopgørelse, og dit resultat fordelt ind på din egenkapital.
Ps. teksterne kan du med fordel finde direkte i Årsregnskabslovens skemaer (kan ikke lige huske hvad de præcist hedder mht. reserve)

Håber det giver mening. :)


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

OK - Så du har ikke 31/12 som afslutning. Du skal ellers vente så du har f.eks rente ind/ud bank osv med. Det er så først en årsafslutning og så afsætter du skatten og får resultat efter skat - som er det du bruger til de 25%

Opsparing med 25% omtales som en såkaldt "opsparingsreserve" og er en bunden reserve. Det skal fremgå af både bogføring og årsregnskab m.v. enten under egenkapitalen eller som en note til årsregnskabet af hensyn til opfyldelse af årsregnskabslovens § 56, som kræver en oversigt over bevægelserner på egenkapitalen

Lav en egen konto lige under selskabskapitalen som viser den bundne opsparingsreserve i IVS. Så er det klart, at denne f.eks kan overføres til selskabskapitalen - f.eks ved omdannelse til ApS. Det er så også den du bruger hvis det siden evt. overføres til egentlig selskabskapital ved omregistrering til ApS m.m.

Det at det har sin egen post under egenkapitalen og ikke bare lægges til på konto for selskabskapital- (eller som minimum som note til årsregnskabet) tjener også til opfyldelse af årsregnskabslovens § 56 som jo indeholder krav om oversigt over bevægelserne på egenkapitalen.

Der skal så også udarbejdes en overskudsdisponering i tilknytning til  regnskabets resultatspgørelse - årsregnskabslovens § 31. Det er der hvor ledelsens forslag til beslutning om anvendelse af virksomhedens overskud eller dækning af underskud skal placeres i tilknytning til resultatopgørelsen - samme sted hvor ledelsens forslag til udbytte skal fremgå.

Her skal det fremgå hvor stort et beløb der bliver henlagt til den bundne 'Reserve for iværksætterselskaber'

Når du afslutter året i dit regnskabsprogram, flyttes årets resterende overskud i øvrigt så af programmet ind i EK i status - og vil være fri reserve.

Vent nu lige og se om det her kan forklares smartere af nogen der ved mere eller overvej at lade en revisor tage sig af det.  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Dec 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bruger billys billing.. hvilket vil sige den selv udregner årets resultat og overført resultat til næste regnskab.

Jeg havde forestillet mig at jeg debiterede årets resultat og krediterede "Reserver for iværksætter" men dette fungerer ikke i Billy (næste års regnskab tager ikke selv højde for manuelle posteringer på "årets resultat".

Grunden til jeg havde forestillet mig det således, var at det jo blot var en disponering af resultatet.

Men jeg kan da nok snildt oprette en konto under resultatopgørelsen og debitere den :)

Tilmeldt 15. Dec 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Vent nu lige og se om det her kan forklares smartere af nogen der ved mere eller overvej at lade en revisor tage sig af det.  

Jeg har haft revisor til at lave det hele.. det eneste jeg manglede var at bogføre min henlæggelse af reserve for IVS.

Jeg synes billys billing mangler noget omkring resultatdisponering på en eller anden måde, og hvad end min revisor sagde gav ikke mening for mig (og han kendte ikke billy).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare det hele er efter regnskabsafslutning så du ikke får trukket de 25% fra resultatet inden der beregnes skat :) 

Normalt vil man afslutte året i programmet - lave regnskab inden skat og så efterpostere resten - men det kan BB support sikkert anvise dig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)