Tak Bent Der er tale om konti oprettet for 15 - 20 år siden hvorfor jeg går ud fra at beskatningsgrundlaget udgør 8% årligt i 10 år af kr 250.000,- altså en forhøjelse af den personlige skattepligtige indkomst med kr 20.000,- årligt - er det rigtigt forstået ? Der indskydes kr 125.000,- som selskabskapital og de resterende 125.000,- indsættes på en driftskonto hvor den løbende drift kørers over. driften kører i 5 år, man tømmer driftskontoen i form af udbetalt udbytte og likviderer selskabet der kun indeholder anpartskapitalen på 125.000 kan jeg i denne situation få fradrag for tab af de 125.000,- der i starten blev sat ind på driftskontoen ? og hvad sker der skattemæssigt med anpartskapitalen ?
|
Det er helt korrekt opfattet begge dele hvis de 125.000 du indskyder på driftskontoen er indskudt som overkurs. Har du derimod kørt dem ind som tilgodehavende er din anskaffelsessum = anpartskapitalen på de 125.000 og så går det i 0. Jeg skal understrege at der ikke er nogen fidus i det du vil lave. Modstykket til et evt. tabsfradrag er jo at du er blevet beskattet af udbyttet.
Havde ejeren nu været et selskab ville der derimod være tabsbegrænsning med de modtagne - skattefri - udbytter. Den er der rigtig mange revisorer som er kommet i klemme på.