Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bosiddende i Danmark, men løn fra firma i Tyskland

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 03:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)!

Jeg står i en situation som jeg ikke umiddelbart kan finde svar på her på Amino eller SKAT.

Jeg skal fra 1. Januar arbejde for et firma registreret i Tyskland, og jeg bliver fortsat bosiddende i Danmark, så jeg skal naturligvis stadig betale dansk skat.

Jeg er dog i tvivl om hvorledes det foregår når jeg er lønmodtager, og altså ikke har eget firma.

Har virksomheden mulighed for at benytte værktøjer som Danløn (selvom de ikke er danske) til at sende min løn til mig, og derigennem også sørge for ATP, Pension etc. eller skal jeg selv gøre det, og i så fald hvordan?

Jeg var i starten ude i, om jeg skulle starte en enkeltmandsvirksomhed. Men da min løn er fast, er jeg af en revisor-studerende blevet opfordret til ikke at gøre dette, da SKAT vil tolke min situation som lønmodtager, og jeg derved kan risikere dobbeltbeskatning og lignende udfordringer.

Skulle der mon være nogen derude som er skarpe på denne "niché" situation jeg er havnet i.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

risikoen ved enkeltmands er nu nok ikke stor. Der hvor der er risiko for alvor, er hvis du stifter selskab, men du er nu ret så godt beskyttet af div tysk lovgivning hvis du er ansat, så det er som ikke så dumt

Jeg ved ikke om de bare kan bruge danløn - det kan du høre danløn support om - i princip burde det være muligt og ellers letløn i skat direkte - som du som også selv kan angive det sammen med forskud., Jeg var bla.a del lønnet fra Sverige og der gjorde vi det sådan. 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan lønnen skal håndteres afhænger af om den tyske virksomhed ved din ansættelse etablerer fast driftsted i Danmark. Den vurdering afhænger blandt andet af din jobfunktion mv. og er ikke altid lige let at afgøre.

Hvis der ikke etableres fast driftsted er metoden som John nævner med Sverige den rigtige. Det tyske firma udbetaler løn uden skattetræk mv.

Hvis det tyske firma vurderes at have fast driftsted i Danmark skal det registreres som arbejdsgiver i Danmark og der skal trækkes skat mv.

Om der vil forligge fast driftsted eller er noget som den tyske virksomhed skal vurdere (eller i hvert fald vil komme til at stå på mål for).

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Jan 17
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Dine tyske arbejdsgiver skal helt klart få en professionel vurdering af deres relation til Danmark og få det rette set-up.

Om du skal være lønmodtager vs selvstændig kan jeg anbefale lønmodtager, så du er beskyttet mest mulig og der er ikke den risiko, som din revisorven nævner.

Til at lave lønnen bør tyskerne vælge et lønsystem som har engelsk sproglag. Der er Danløn ikke så godt valg. Alternativ vælge et bureau, som kan lave lønnen for dem.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)