Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må IVS betale for coach / mentor forløb og må det trækkes fra?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 29. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg overvejer at købe et 6 eller 12 mdr. forløb med en coach / mentor / startup rådgiver, så jeg kan vokse min forretning hurtigere. Undervisningen/coachingen vil dække alt fra motivation, målsætning, strategi og planlægning for at nå målene, til investering or resurse håndtering. 

Jeg har googlet på lidt forskellige ting for at finde ud af om virksomheden må betale for det, og om det kan trækkes fra - men synes det er svært at finde ud af. Har læst at hvis "kurset" er for at vedligeholde kompetencer så er det OK, men hvis det er for at få nye kompetencer så må man vist ikke? Eller?

Jeg vil ikke købe det hvis jeg er nødt til at betale for det med private penge, for så synes jeg det bliver for dyrt. Men tror samtidig det ville være rigtigt godt for min forretning.

Jeg ejer 100% af virksomheden og er den eneste ansatte på nuværende tidspunkt.

Hvad siger I? Smile

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 15. Jul 13
Indlæg ialt: 688
Fra  www.sedia.dk Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg vil først lige pointere, at jeg hverken er bogholder, revisor eller andet. Men jeg er ret sikker på, at du selvfølgelig godt må trække det fra, da det er i relation til din virksomhed :o)

Vh. Kasper
SEDIA.DK

Tilmeldt 23. Nov 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan fratrække driftsomkostninger, som er med til erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten (statsskatteloven §6)

Om den pågældende undervisning/coaching går ind under her, er svært at sige ud fra ovenstående, da det ikke fremgår, hvad din virksomhed laver/sælger, og hvordan kursusbeskrivelse/indhold er tilrettelagt.
Generelt kan man sige, - at jo mere individuelt kurset er tilrettelagt, jo mere privat er det.
Hvis det var et kursus i f.eks. salgsteknik, hvor der var 30 andre tilmeldte, så var der ikke tvivl om, at det var for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Mvh.

Christina
Bogholderi- og Regnskabskonsulent

Tilmeldt 29. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Min virksomhed sælger software udvikling.

Kursus beskrivelse/indhold har jeg ikke på skrift endnu, men der er ca 20-25 andre tilmeldte. Største delen af pakken er webinars for hele gruppen hvor der bliver undervist, og hvor man kan stille spørgsmål før og under webinaret. Men der er også individuel coaching som en del af pakken, som jeg ser mere som coaching af hvordan jeg kan applicere det i min startup. 

At "erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten" betyder det at skaffe kunder og vokse sin forretning? For det er netop derfor jeg ønsker at købe kurset. Men jeg ved ikke om skatteloven er enig? :) Jeg vil sandsynligvis have nytte af det jeg lærer på områder også udenfor min startup, så jeg ved ikke om det gør det for meget "privat"?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan man ikke svare generelt på. Der er stor forskel på skats godkendelse af det du kan trække fra, for at sende en ansat på, og det du sender dig selv ud på, og det du her beskriver LYDER som ny viden / kursus og ikke som noget der er nødvendigt for at bevare og forsætte din nuværende aktivitet = ikke fradrag

F.eks. kan en uddannet frisør trække kursus i hårfarvning fra, da det er opdatering af nødvendig nuværende viden - men ikke kursus i negle manicure da det ikke er del af frisørfaget men udvidelse af viden.

På samme vis kan en elektriker ikke fratrække installatør uddannelse.

Uden at vide mere om det præcise, vil mit svar være at der ikke er fradrag for ene ejer af et selskab og hvis fradrag er afgørende for at tage kurset, ville jeg klart bede skat om bindende svar mod 400 kr

Dette og mere end 70 andre vigtige fradragsspørgsmål er behandlet i alfabetisk orden i http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/fradrag.html 

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

CSH:

Hej

Du kan fratrække driftsomkostninger, som er med til erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten (statsskatteloven §6)

Om den pågældende undervisning/coaching går ind under her, er svært at sige ud fra ovenstående, da det ikke fremgår, hvad din virksomhed laver/sælger, og hvordan kursusbeskrivelse/indhold er tilrettelagt.
Generelt kan man sige, - at jo mere individuelt kurset er tilrettelagt, jo mere privat er det.
Hvis det var et kursus i f.eks. salgsteknik, hvor der var 30 andre tilmeldte, så var der ikke tvivl om, at det var for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

Mvh.

Christina
Bogholderi- og Regnskabskonsulent

PLUS-point for godt svar :-)  

Det er omdiskuteret hvad der kan trækkes fra, og det bliver muligvis også ændret. Der er politisk fokus på problemstillingen, men vist nok endnu ikke noget ændret.

Læs gerne denne gode artikel, hvor Arbejdernes Landsbank af Højesteret i sommeren 2017 blev nægtet skattefradrag for blandt andet en del af topdirektørens løn, fordi han havde brugt to arbejdsdage på at købe nogle filialer fra Roskilde Bank

https://finans.dk/erhverv/ECE9691573/hoejesteret-siger-nej-virksomheder-maa-ikke-traekke-alle-loenomkostninger-fra-i-skat/?ctxref=ext 

Den helt korte forklaring - fra artiklen - lyder som følger:

"I de konkrete sager havde blandt andre direktører og medarbejdere i Arbejdernes Landsbank og Lån & Spar Bank været engagerede i opkøb af andre banker, hvorfor der var tale om en udvidelse af den eksisterende forretning.

Derfor kunne Arbejdernes Landsbank f.eks. ikke få fradrag for direktør Gert Jonassens løn i de to dage, han havde deltaget i forhandlinger om at købe fem filialer ud af det tidligere Roskilde Bank."

Jeg vil selv mene at der stadig er ret vide grænser for hvad der kan henregnes til "erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten", men man kan desværre aldrig vide sig helt sikker for hvad SKAT og domstolene kommer frem til, når det MÅSKE snarere drejer sig om at etablere et nyt indkomstGRUNDLAG.

Tilmeldt 29. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay tak for svar! Smile

Det virker dog lidt underligt (for mig som ikke ved ret meget om bogføring, skat osv) at en programmør som startet en virksomhed og gerne vil vokse sin virksomhed, ikke må købe kursus for at lære hvordan man gør dette bedst, men skal ud og købe dette privat. 

Eller er der forskel på hvad man må købe og hvad man må trække fra? Eller er det det samme?

Spørgsmålet er lidt afgørende for om jeg kan tage kurset lige nu. Ellers må jeg vente til jeg har råd at udbetale pengene som løn (hvor jeg skal betale indkomstskat), og så senere tage kurset hvor jeg betaler med private penge. 

Måske en god idé jeg tager fat i Skat. Tak for tippet. Men så skal jeg nok efterspørge en skriftlig kursusbeskrivelse først? Smile

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

swenedo:

Okay tak for svar! Smile

Det virker dog lidt underligt (for mig som ikke ved ret meget om bogføring, skat osv) at en programmør som startet en virksomhed og gerne vil vokse sin virksomhed, ikke må købe kursus for at lære hvordan man gør dette bedst, men skal ud og købe dette privat. 

Eller er der forskel på hvad man må købe og hvad man må trække fra? Eller er det det samme?

Spørgsmålet er lidt afgørende for om jeg kan tage kurset lige nu. Ellers må jeg vente til jeg har råd at udbetale pengene som løn (hvor jeg skal betale indkomstskat), og så senere tage kurset hvor jeg betaler med private penge. 

Måske en god idé jeg tager fat i Skat. Tak for tippet. Men så skal jeg nok efterspørge en skriftlig kursusbeskrivelse først? Smile

Du er faktisk selv lidt inde på det i dit første indlæg: "Har læst at hvis "kurset" er for at vedligeholde kompetencer så er det OK, men hvis det er for at få nye kompetencer så må man vist ikke? Eller?"

Rent skattefradragsmæssigt, så kan man fratrække (§6) omkostninger til at Erhverve, Sikre og Vedligeholde indkomsten (baseret på ens nuværende indkomstGRUNDLAG - fx softwareudvikling, funderet på en datamatiker-uddannelse). 

Men man kan ikke fratrække hvis det drejer sig om at etablere et nyt indkomstGRUNDLAG . Et par eksempler (håber at de er gode - og holder vand):

Løn til ejer/medarbejder mens denne tager en ny, højere uddannelse, fx som datalog.

Omkostninger til løn, advokat og revisor ifm. overvejelser om at købe en glarmestervirksomhed i tillæg til software-virksomheden. 

Det er desværre en meget bøvlet og svær sondring, og det er derfor der er politisk bevågenhed omkring det. Det bør ændres snarligt - men det er en opgave for politikerne.

Tilmeldt 29. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, så lad sige at kurset ikke må trækkes fra fordi det giver kompetencer jeg ikke besidder idag. Må virksomheden stadigvæk betale kurset??

Eller er vi så ude i at jeg modtager en gode som jeg privat skal betale skat for?
Lidt ligesom at jeg skal betale multimedieskat hvis virksomheden køber en mobil til mig som jeg også bruger privat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis noget ikke må trækkes fra - så giver det ikke mening at tage det ind i firmaregnskabet for firma må slet ikke betale dine private omkostninger - men de må jo give dig en løn som du beskattes af - og som du så betaler kurset med. Ikke fradrag = betal af egen lomme, men gerne med løn du har betalt skat af

Kan ikke helt sammenlignes med telefon som der er ordning for - og hvor du skal have indberettet skat af fri telefon så snart firma betaler andel og du har den med hjem En gang (rådighed som udløser det)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)