Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opkrævning efter fraflytning

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Dec 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino 

For ca. 3,5 år siden flyttede og en veninde ind i en lejebolig, som var udlejet af en privat mand. Som noget af det første installerede jeg en opvaskemaskine i køkkenet, vel og mærket i overensstemmelse med udlejer. Efter et lille halvt år, fraflyttede jeg lejemålet alt imens min veninde blev boende de næste 2år. 

I dag har vores gamle udlejer kontaktet os og skrevet følgende: 

Det er blevet konstateret, at den opvaskemaskine, som i fik installeret, er installeret med ulovlig kabelføring. 

Det har næsten forårsaget en brand, som heldigvis blev opdaget, før det gik galt. 

Udbedringen og lovlig kabelføring koster 3500kr inkl. moms som jeg mener at i bør betale. 

What to do? 

Det har virket i 3,5år og udlejer har foretaget ikke mindre end 2 flytte syn, kan han nu opkræve for dette? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Josa:

Hej Amino 

For ca. 3,5 år siden flyttede og en veninde ind i en lejebolig, som var udlejet af en privat mand. Som noget af det første installerede jeg en opvaskemaskine i køkkenet, vel og mærket i overensstemmelse med udlejer. Efter et lille halvt år, fraflyttede jeg lejemålet alt imens min veninde blev boende de næste 2år. 

I dag har vores gamle udlejer kontaktet os og skrevet følgende: 

Det er blevet konstateret, at den opvaskemaskine, som i fik installeret, er installeret med ulovlig kabelføring. 

Det har næsten forårsaget en brand, som heldigvis blev opdaget, før det gik galt. 

Udbedringen og lovlig kabelføring koster 3500kr inkl. moms som jeg mener at i bør betale. 

What to do? 

Det har virket i 3,5år og udlejer har foretaget ikke mindre end 2 flytte syn, kan han nu opkræve for dette? 

I hht. lejelovens § 98, er han afskåret fra at kræve egentlig istandsættelsesudgifter dækket, når der er forgået så lang tid efter. Efter lejelovens § 25, stk. 2, er han dog berettiget til at gøre erstatningskrav gældende, efter de almindelige erstatningsregler, som ikke er afhængigt af fristerne i § 98. 

Det lyder ikke, hvis han har haft opvaskemaskinen stående hele tiden, at det umiddelbart ville være en ulovlighed, som han burde have opdaget ved almindelig agtpågivenhed. 

Hvis du godt selv ved, at installationen er ulovlig, og det var dig der lod den indbygge, kan han formentlig gøre et erstatningskrav gældende. Hvis du godt ved at den er gal, så vær ordentlig og forsøg at slå halv skade, hvorefter du aldrig igen lader sådan nok makværk udføre - det kunne i sidste ende koste dig, eller uskyldige nye lejere, det gode helbred. 

Tilmeldt 6. Dec 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg var ikke opmærksom på at det var ulovligt. 

Jeg er langt fra stærk i det juridiske sprog, men det du skriver er i bund og grund at vi er forpligtet til at betale udbedringerne? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du var ikke "opmærksom på", at det var ulovligt? Nu kommer det selvfølgeligt an på om udlejer har ret i sin påstand, men hvis du har ladet maskinen installere, grundet uagtsomhed, ulovligt, er det min vurdering, at du kan blive erstatningsansvarlig for den skade, som udlejer lider ved udbedringerne.

Betingelserne for at blive erstatningsansvarlig er: 

- Der skal være et ansvarsgrundlag (culpa): Du har handlet culpøst ved at lade en maskine installere ulovligt, så den er opfyldt. 

- Der skal være lidt et økonomisk tab: Hvis udlejer har været nødt til at afholde 3.500 kr. pga dit sjusk, er denne betingelse også opfyldt. 

- Skaden skal være kausal (altså sammenhængende med din udførte handling): Der er sammenhæng mellem din ulovlig installation og udlejers afholdelse af omkostninger til udbedring. 

- Skaden skal være adækvant: Du skal have kunnet påregne, at det ville kunne medføre en udgift for udlejer at udbedre. Selvom du ikke "vidste bedre", vil jeg mene, at du også opfylder dette kriterie.

Som du nok ved, er det ikke helt billigt at føre retssager. Derfor vil udlejer formentlig heller ikke gøre det, pga. 3.500 kr. Hvis du er et ordentligt menneske, og godt ved, at du har lavet noget sjusk, vil jeg dog klart opfordre til, at du tager ansvaret.  

Tilmeldt 6. Dec 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arne 

Selv om det ikke var det svar jeg håbede på, så vil jeg sige mange tak for hjælpen!! :) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Josa:

Hej Arne 

Selv om det ikke var det svar jeg håbede på, så vil jeg sige mange tak for hjælpen!! :) 

Det er det sjældent når man skal have penge op af lommen, men du fortjener et ærligt "usødet" svar. Alt godt i sagen til dig - hvis det går helt hårknude, kan du som regel, alt afhængigt af hvor du er i landet, enten rette henvendelse til en lejerforening (typisk hjælpsom mod et mindre gebyr) eller en retshjælp (typisk gratis). Du kan finde sådanne på google, hvis du søger "lejerforening" eller "retshjælp" :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Arne, er erstatningskravet ikke forældet? Og med udlejers sprogbrug af "bør" er der også lagt mere op til en moralsk betaling fremfor en juridisk.

Som jeg husker lejeloven skal ændringer mv. i installationer forbi udlejeren. Det har de været og udlejer har på dette tidspunkt haft muligheden for at opdage den ulovlige installation.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Arne, er erstatningskravet ikke forældet? Og med udlejers sprogbrug af "bør" er der også lagt mere op til en moralsk betaling fremfor en juridisk.

Som jeg husker lejeloven skal ændringer mv. i installationer forbi udlejeren. Det har de været og udlejer har på dette tidspunkt haft muligheden for at opdage den ulovlige installation.

Forældelsesloven siger rigtigt nok 3 år, men, jf. § 3, stk. 2, først fra det tidspunkt hvor fordringshaveren (udlejeren) blev bekendt med sit krav. Udlejers "bør" kan være en kluntet, eller bare egentligt udtryk for at være begejstret for situationen, måde at sige tingene på. 

Lejeren har som udgangspunkt mulighed for at foretage sædvanlige elinstallationer, jf. lejelovens § 29, stk. 1, Udlejer skal ikke godkende noget, men kan forbyde det under nærmere konkrete omstændigheder. Til "muligheden" for at konstatere ulovlige installationer må siges, at udlejer jo ikke selv beboer lejemålet. Han er jo formentlig kun i lejemålet på to tidspunkt; ved ind- og fraflytning. Jeg vil ikke betegne det som en sædvanlig undersøgelsespligt, at man som udlejer skal undersøge elinstallationer, der ligger "gemt" bag en maskine. Udlejer kan dække sig ind under god tro, da lejer naturligvis har ansvaret for, at arbejdet bliver udført korrekt og ikke som det makværk der er blevet lavet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er min opfattelse, at udlejer burde have været opmærksom på dette ved synet i forbindelse med fraflytningen. Med andre ord skulle kravet være fremsat inden for 14 dage efter fraflytningen. Han har haft "muligheden" for at konstatere fejlen ved installationen. da der er afholdt to flyttesyn siden.

Min bud er også at det er derfor at udlejer anvender formuleringen "bør" at han ikke har en god sag. Hvis han var på sikker grund ville have blot have fremsendt kravet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis fejlen har været i en elinstallation som ikke var konstaterbar ved almindelig agtpågivenhed, er der tale om en skjult mangel.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)