Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvilke konsekvenser har det for ens holdingselskab, når man trækker sig ud af et APS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Dec 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg er lige nu medejer af et holdingselskab, som har skudt penge i et aps, som jeg er medejer af.

Jeg vil ud af APS'et, og min kompagnon og jeg har aftalt at jeg kan få mit indskud tilbage først om et år pga. den nuværende økonomiske situation.

En model er at jeg bliver i APS'et som silent partner, har ingen beslutningsret, og kommer ud af min forpligtelse som kautionist for vores kassekredit indtil jeg får betaling der skal falde på en bestemt dato.

Den anden model, som jeg er mest tilhænger af, er at jeg får ud af aps'et nu, og at vi får lavet et gældsbrev men en tidsfrist vi aftaler.

Mit spørgsmål er så: får det konsekvenser (økonomisk/skattemæssig eller andet) for mit holdingselskab, hvis jeg trækker mig ud af APS'et nu og først får pengene senere?

på forhånd mange tak for svaret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46636
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:25

Hvis dit holding sælger anparterne nu til din kompagnon og overdrager anparterne men ikke får penge, så vil dit holding jo have et tilgodehavende hos din kompagnon, og det vil bogføres under tilgodehavender. Afhængig af ejer% kan der være skat på fortjeneste/fradrag for tab men mon ikke i er 50/50 og så er det ikke aktuelt lige som det ikke er det, hvis det er præcis det oprindelige indskud der betales.

Det har ikke anden betydning end at dit holding så har det tilgodehavende - og at det så har en klar risiko for aldrig at få sine penge for at sige det rent ud. Undskyld mig mit franske som jeg her skal formulere meget venligtSmile; Det er ikke ret godt at din partner ikke kan låne sig til de 25.000 kr og få dig betalt færdig nu, men det er op til jer jo.

Blive i ApS som "silent partner" kan jo aftales i ejeraftale mm men du er jo ikke mere silent, end at du har risiko for bod ved manglende pligter og for hæftelsesgennembrud, og med en dårlig økonomisk situation, for at skulle være del af en konkurs eller tvangslukning.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Dec 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:32

Hej John, mange tak for dit hurtige svar med fakta og en holdning, jeg er opmærksom på. Så tak for dit franske (jeg er selv franskfødt :-))

vh. Caroline

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 139
Skrevet kl. 10:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hæfter mig lige ved at du mener du slipper for din forpligtelse som kautionist ved at sælge dine anparter. Har du underskrevet en personlig kautionist aftale vil du stadig være forpligtet som kautionist uanset om du ejer anparter i selvskabet.

hvis du er bekymret for det tab kautionen kan medføre vil jeg anbefale dig at få professionel hjælp til at begrænse og afgrænse din risiko.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)