En privatperson fra Schweiz har brugt et par dage på at oversætte mit firmas hjemmeside til et andet sprog. Hun vil ikke have løn for det, men gerne én af mine bøger og lidt chokolade.
Bogen har jeg, men kan jeg købe chokoladen i firmaet, og sende hende bog og chokolade på firmaets regning? Hvordan skal jeg i så fald bogføre det? Og kan hun komme til at hænge på en skatteregning? Værdien vil nok være ca. 500-800 i alt.
Måske er det nemmeste bare at købe og sende det for private midler?
Bogfør det som en repræsentationudgift (gave). Du kan kun trække 25% af beløbet fra i skat og der er ingen fradrag for momsen.
palle22:
Og kan hun komme til at hænge på en skatteregning?
Næppe
enig og nu er det småpenge - men hun ville næppe heller få skatteregning hvis trådstarter indberettede værdien til skat som honorar på udenlandsk person med navn osv. Forestiller mig ikke CH får oplysinger fra skat men så var der vel fuldt fradrag ( nå måske mangle en faktura og Schweizeren ville nok være nervøs)- så nok nemmest bare 25% fradrag og 0 moms og gave
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Når det ikke er mere, kan det så næsten betale sig at gøre det over firmaet? Hvorfor ikke bare af egen lommen købe, og sende noget chokolade og en bog til hende, så slipper du for alt det skatte tekniske.
- Normalt vil jeg klart anbefale at man køre sådan noget over virksomheden, men lige i det her filfælde med et så småt beløb, og to landes skatte tekniske regler, så gad godt nok ikke bruge for meget energi på det :)