Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udformning af kontrakt på ene-forhandling af udenlandsk produkt i DK.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Svendborg
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har fået lov til at være ene forhandler i Danmark af nogle produkter der produceres i et andet EU land.

Det er pt en mundtlig aftale, dog også lidt kommunikation på email at de vil henvise eventuelle danske købere til mig.

Jeg ville dog gerne have en eller anden form for skriftlig aftale.

Er der nogen der ligger inde med en form for "standard" aftale på dette område ?

Med venlig hilsen

Henrik

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:43

Hej Henrik,

En standard aftale er intet værd, hvis det kommer til en tvist.

Du er nødt til at bruge den fornødne tid på at udforme en eneforhandler aftale med de klausuler, der er dækkende for dit virke. Den skal indeholde sådan ca:

- partners komplette data

- dine komplette data

- geografisk område

- mindste salg for at opretholde aftalen eller aftalens varighed

- partners rettigheder og pligter

- dine rettigheder og pligter

- hvilken lov skal gælde for aftalen? (dansk lov eller modparts lands lov)

- priser etc

- øvrige

Der er ingen nem vej, men det ønsker du i virkeligheden heller ikke, hvis der sker brud på aftalen.

Held og lykke med det.

Fra Svendborg
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:59

Hejsa

Tak for dit input :-)

Der er heller ikke tale om at jeg ikke vil bruge noget tid på det. Det var bare for at se hvor omfattende et stykke arbejde det skal være.

Mht tvister vil jeg da foretrække en dansk retsag men det modsatte vil producenten jo nok foretrække.

Det jeg er mest "nervøs" for er hvis der kommer et større firma med en større sum penge end mig der pludselig også vil forhandle deres produkter.

Med venlig hilsen

Henrik

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 620
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 12:08

Det er korrekt at du ikke kan bruge en standardkontrakt, som i øvrigt ikke umiddelbart findes, men at der skal anføres en række bestemmelser som blandt andet det der er omtalt i andet indlæg.

Bed producenten om en kontrakt på at du er eneforhandler og få derefter en advokat her til at gennemgå indholdet.

Hvis ikke producenten vil sende en kontrakt, er det tvivlsomt om han vil skrive under på en du har produceret.

Værneting ved en evt. retssag vil normalt være i modtagerlandet, altså ved en dansk domstol.

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)