Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af kørsel i I/S (1) / Samt fordeling af udgifter (2)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Sep 15
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

1)

Jeg ejer et I/S sammen med to andre. Vi har en del erhvervsmæssig kørsel og ønsker naturligvis fradrag (I/S) og betaling (Privat) for vores udgifter.

Men hvordan gøres dette mest optimalt?

Da det er et nyt selskab ønsker vi ikke tømme selskabet for likvider, hvorfor vi skal bruge en løsning der tilgodeser den udgift vi har haft privat (benzin)

Jeg tænker følgende:

Der afregnes jf. statens takst for skattefri kørsel 3,53 kr. pr. kilomet. Disse penge udbetales til privatkonto. (v. 100 km er dette 353 kr.)

Herefter foretager privat et indskud i virksomheden svarende til beløbet modtaget - benzin udgift. (353 - benzin udgift kr. 100 = 253)

Dermed opnår selskabet en fradrags mulighed på et lang større beløb end blot ved at betale udgiften til benzin samt selskabet ikke tømmes for likviditet.

Er denne løsning lovlig, eller bør bogføringen ske på en anden måde?

2)

I vores I/S skal vi også bruge lidt hardware.

Nogle er til Mac andre pc. Derfor er der naturligvis en forskel i prisen på udstyret, men vi ønsker alle for sammen "goder" Udstyret bruges også delvis privat. Momsen er jeg klar over, men hvordan håndtere vi fradraget. Køb af udstyret sker via indskud fra den enkelte.

Dvs. en køber en mac til 15.000

Heraf moms 20% hvoraf 50% kan godtgøres grundet privatbrug.

Resterende kr. 13.500 kan der så opnås fradrag for ved regnskabsafslutning.

Ved pc er beløbet der kan fradrages ca. 8.000

Hvordan kan vi sikre at personen der vil have mac for fradrag for hans beløb, mens vi andre "kun" fradrager vores andel?

Kan man ved regnskabsafslutning fordele virksomhedens fradrag i mellem sig, med en uligevægt i forhold til ejerandele?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47201
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56

bedst med statens takst i personlig virksomhed er IKKE at udbetale ganske enkelt  og dermed slipper I også for likvid påvirkning og behov for indskud

I må nemlig bare hver især, når I har jeres andel af resultat til skat, trække statens takst efter perfekt kørebog fra i resultatet til skat og så skal kørebog kunne fremlægges ved kontrol. Vær omhyggelige - hav KM stand med på hver side af erhvervskørsel og formål

Til købet: Enig om moms jep - og I kan i ejeraftale indlægge forskellig uddeling af resultat som løsning men det skal ligge i aftale, så kan det godt udbetales med uligevægt (ikke ud fra fradrag som sådan men ud fra aftale om at I laver forskelligt arbejde/timer osv

vh John Hannover

Tilmeldt 1. Sep 15
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:04

Hej John

Tak for svar. Men hvis vi nu gerne vil honere udgiften til benzin med det sammen, grundet det er en privat omkostning, kan min model vel bruges?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47201
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:19

I princip må kørselsfradrag kun tages som skatteregulering i personlig virksomhed uden VSO så i princip nej. Synes også det er for småt problem til at rode med og risikere skattebøvl med - benzin herregud . hvis I forskudsregistrerer det mindre som I regner med at køre, så får I jo dækket den benzin mere end godt (med fradraget 3,53) helt løbende hver måned og i kan ændre forskud

Tror Dinero har en måde hvor I kan gøre det - og det sker ved at det bogføres som udgift privat hævet som jeg husker det - Skal vil ikke have at kørsel på den måde indgår som en "skjult" udgift som giver udbetaling direkte til ejer med direkte nedsat overskud - de vil ingen udbetalinger til ejer have på den vis

vh John hannover

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)