Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalforhøjelse

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Måske ejerandelene udtrykkes i procent?

Dvs at der i vedtægterne feks står omkring stemmeret at der er 1 stemme pr ejerprocent?

Den har jeg ikke set før, men alt er vel muligt!

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ClementG:

Ok, så hvis vi forhøjer kapitalen ligeligt til 100 anparter à 1 kr og derefter tegner 15% ekstra anparter for 50.000 kr får jeg en meget lille skattemæssig problemstilling, da kapitalforhøjelsen selv bliver ikke særlig meget?

Hvordan gør man så senere for at forhøje kapitalen uden at mindre anpartshavere får skatteproblemer?

Får feks lavet en reel værdiansættelse af selskabet, og indskyder yderligere kapital til en kurs der er i overensstemmelse med denne værdi.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Som indskudt bemærkning: Hvis øvelse med ny kapital der skal bringe selskabet op på 50.000 kr som jeg læser det - og hvis formål er omregistrering til ApS - og der ikke er voldsomt med aktivitet i nuværende endnu, så kan stiftelse af nyt ApS i stedet være billigere end omregistrering

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sofia
Tilmeldt 19. Apr 15
Indlæg ialt: 71
Fra  foxylex.dk Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er faktisk et længere svar. Først og fremmest, så ejer I en anpart sammen (for 2 går ikke lige op i 3, så I har 1,5 hver). Det er noget skidt, da det teknisk set er sameje om en anpart. Jeg vil foreslå, at I løser det ved først at ændre stykstørrelsen af selskabets anparter til en øre, altså 0,01 kr. pr. anpart (så der er 300 anparter á 0,01 kr.).

Så har I hver 150 anparter. Hvis den ene så skal have 65%, altså 15%-point mere, skal han tegne 53 anparter mere á 0,01 kr. stykket (nominelt 0,53 kr. i alt). Dermed er der 353 anparter i selskabet, hvor den ene har 203 og den anden ejer har 150. Kapitalen er så nominelt 3,53 kr.

I kan benytte denne beregner:
https://www.foxylex.dk/beregnere/beregning-af-ejerandele-ved-kapitalforhojelse/
Hvis en ejer ved kapitalforhøjelsen indskyder 49.997, for de 53 nye anparter, så koster hver ny anpart á 0,01 kr. 943,34 kr.

Kursen udtrykker hvad nominelt 100 kr. koster (i ovennævnte tilfælde hvad 10.000 anparter á 0,01 kr. koster), og er nu om dage kun et begreb, man bruger ved registreringen af kapitalforhøjelsen. Det bliver så en kurs på 9.433.396,23 (godt ni mio.).

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)