Jeg har købt en ting som jeg skal bruge i virksomheden (arbejdsredskab). Jeg gav 599EUR for den inkl. 19% moms. Jeg kommer også til at bruge den privat - nu jeg har den, så som jeg forstår det, skal momsen deles.
Men hvordan gør jeg det i Dinero? Når jeg opretter et billag har jeg for det første kun mulighed for at taste danske kr ind - det er fint nok, jeg kan jo se hvad der er trukket på bankkontoen - men Dinero regner med at det er med 25% moms...
Du har købt med udenlandsk moms fordi du ikke har givet sælger dit danske CVR/momsnummer. Du har ret i delt moms hvis det havde været dansk moms men du kan jo aldrig nogensinde trække udenlandsk moms fra. Når det er et varekøb kan du heller ikke som udgangspunkt få den refunderet
Du kan trække hele udgiften fra på konto uden moms - forudsat momsen er under 50 euro. Det betyder at her kan du faktisk ikke engang tage den fulde udgift, for momsen er lige over 50 euro (ca 56) og så må du afgøre med dig selv om du ser lidt stort på det og trækker alle 599 omregnet til dansk fra på en konto for varekøb uden moms (eller undertrykker momsen) - eller som det helt korrekte- bogfører hvad der svarer til 503,35 euro i DKK på konto varekøb uden moms og resten på konto privat hævet hvis personlig virksomhed - og begge mod bank - eller i selskab bogfører hele beløbet og så laver en skatteregulering for momsen der ikke giver fradrag
Ihre Umsatzsteuer-ID: xxxx Bei erfolgreicher Prüfung und sofern Sie aus dem EU-Ausland bestellen, erhalten Sie Ihre Ware umsatzsteuerbefreit. Google-translate't: Dit CVR-nummer: xxxx Efter en vellykket test og forudsat du fra de andre EU-lande ordre, få dine varer fritaget for moms.
- Ved ikke hvad det helt betyder. Der er i hvert fald trukket 4525,45 fra min konto. Det tyder på at jeg også har betalt tysk moms.
Hmm. Jeg har betalt for varen med mit eget dankort. Kan jeg sælge varen til mit eget firma (enkeltmandsvirksomhed) som privat køb?
Bei erfolgreicher Prüfung und sofern Sie aus dem EU-Ausland bestellen, erhalten Sie Ihre Ware umsatzsteuerbefreit..
Ja, der står jo, at de vil kontrollere dit "moms-ID" og at du befinder dig i et EU-land og hvis det er tilfældet får du varen tilsendt uden moms. Så det burde du jo have fået? Ellers skriv til dem, om de mon har lavet en fejl på deres regning og alligevel har lagt moms på.
Ihre Umsatzsteuer-ID: xxxx Bei erfolgreicher Prüfung und sofern Sie aus dem EU-Ausland bestellen, erhalten Sie Ihre Ware umsatzsteuerbefreit. Google-translate't: Dit CVR-nummer: xxxx Efter en vellykket test og forudsat du fra de andre EU-lande ordre, få dine varer fritaget for moms.
- Ved ikke hvad det helt betyder. Der er i hvert fald trukket 4525,45 fra min konto. Det tyder på at jeg også har betalt tysk moms.
Hmm. Jeg har betalt for varen med mit eget dankort. Kan jeg sælge varen til mit eget firma (enkeltmandsvirksomhed) som privat køb?
ja det læser jeg også som at de efter at have sikret sig du er momsreg sender uden moms og i så fald ville jeg bede dem om en omgående kreditnota og en ny faktura uden moms helt enkelt
Og ja - i enkeltmands vil du normalt ved køb over eget dankort bare køre bogføringen som jeg angav den og så hele beløbet mod privat indskud i status - men stadigt med momsen som krølle Der sker dog næppe noget heller hvis du køber til det fulde beløb så længe du gør det på konto uden moms - den runder jo kun lige de 50 euro der er grænsen for fradrag for momsen med 6 euro - men strengt taget - skal hele momsen holdes uden for fradrag
Bed om kreditnota og ny faktura ud det jeg ser
vh John h
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg hiver lige fat i dem. Det er nok bare en medarbejder der ikke ved hvordan man gør og bare kører salget almindeligt.
Fint nok - lad os antage jeg får pengene retur, og har betalt for varen UDEN moms.
Så skal jeg selv lægge dansk moms på...? Og hvordan deles det i dinero?
nej du er jo ikke momsreg og må ikke lægge moms på. Du bør overveje at få hjælp til din bogføring for du famler for meget. Du skal - ved kreditnota og ny faktura uden moms bogføre på konto vor varekøb EU helt enkelt uden moms - så klarer programmet selv resten
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ja, jeg er ikke jurist - der er så mange regler. Men har jo heller ikke pengene til at få hjælp.
du er da ikke momsregistret som person så du kan da ikke sælge til dig selv. Der kommer aldrig dansk moms ind i den handel der Du risikerer jo bare ved en skattekontrol at ha mange fejl der kan koste hvis du famler i blinde som her, og en online bogholder er IKKE dyr
vh John Hannover
Men når der kommer styr på det - kan jeg så stadig få det ordnet så det også kan bruges privat? Er lidt forvirret med deling af moms i Dinero - specielt nu hvor det er småanskaffelser uden moms.